Wat door vriend en vijand al werd gevreesd is ook bewaarheid geworden. Ook Suzuka viel ten prooi aan de Red Bulls.
Voor Lotus werd Suzuka de beste race van dit seizoen tot nu toe, maar daarover later meer.
Door de zware regenval op zaterdag werd door de wedstrijdleiding besloten om de kwalificatie te verplaatsen naar zondagmorgen. Een kwalificatie, waarbij de eerste startrij voor de 7e keer dit seizoen werd ingenomen door beide Red Bulls en de 8e pole van Vettel.
En dan de race. Nog voordat de race begonnen was was hij voor Virgincoureur Di Grassi alweer voorbij. Op weg naar de startgrid knalde hij keihard van de baan af. Wat er precies gebeurde is volgens hem niet helemaal duidelijk, maar duidelijk is wel dat hij de controle over zijn auto verloor en hard de vangrail in reed. Misschien toch gewoon te hard gereden?
De start vervolgens dunde het veld weer verder uit. Na de eerste bocht stonden 4 auto’s zwaar beschadigd aan de kant. Petrov probeerde Hulkenberg in een te klein gat te passeren en kegelde hun beide van de baan.
Kubica, gestart van de 3e plaats, had inmiddels de 2e plaats van Webber overgenomen.
En achter hun was het weer raak. Massa reed in de eerste bocht door de berm en bij het terugkomen op de baan knalde hij Liuzzi van de baan. Hierna kon er maar 1 ding gebeuren en dat was het inzetten van de safety car om de puinhopen te kunnen opruimen.
Na zijn goede start zorgde Kubica ervoor dat de safety car nog een paar ronden langer op de baan bleef. Bizar genoeg werd dat veroorzaakt door het verliezen van zijn rechterachterwiel.
Het verliezen van wielen hebben we de afgelopen jaren wel vaker gezien, maar dit gebeurde dan meestal na een pitstop en niet direct na de start.
Na de herstart domineerde Vettel en Webber de race, gevolgd door Alonso en beide McLarens.
Als enige van de kop was Button van start gegaan op de harde band, in de hoop om hier een voordeel uit te halen. De safety car situatie had hem daarbij niet geholpen.
Door de stops van de mensen voor hem zou Button de leiding tijdelijk overnemen, maar hij wist daarbij te weinig voordeel uit te halen om dat in positiewinst om te zetten. Na zijn stop zou hij achter Hamilton als 5e de baan weer op komen. Door het wegvallen van zijn 3e versnelling moest Hamilton niet alleen zijn strijd met Alonso om de 3e plaats opgeven, maar ook de 4e plaats prijsgeven aan Button.
Aan het einde van de race zouden Button en Hamilton ook als 4e en 5e fininshen. Voor hun kansen in het eindklassement hadden ze veel beter moeten finishen. Hun kansen zijn nog niet helemaal verkeken, maar met een achterstand van 28 (Hamilton) en 31 punten (Button) lijkt het erop, dat ze afgehaakt zijn in de strijd om het kampioenschap.
De posities aan de kop zijn nooit echt in gevaar gekomen, zodat na 53 ronden Vettel als winnaar over de finish ging, gevolgd door Webber en Alonso.
De stand in het kampioenschap wordt nu spannender en spannender. Webber heeft nog wel zijn leidende positie met 3 punten kunnen vergroten op nummer 2 Alonso, maar door zijn winst heeft Vettel weer een flinke sprong voorwaarts gemaakt en is op gelijke hoogte gekomen met Alonso. Het verschil tussen Webber en de nummers 2 is nu 14 punten.
Met nog 3 races en 75 punten te gaan is nog alles mogelijk en de verwachting is, dat het spannend blijft tot het einde.
Maar er gebeurde meer in de race. Kobayashi kreeg zijn thuispubliek en met name de 3000 fans op de speciale Kobayashi-tribune op de banken door op spectaculaire wijze en keer op keer in dezelfde hairpin op te klimmen naar de 7e plaats. Het beste resultaat van Sauber dit seizoen.
Ook met het uitvallen was het nog niet gedaan. Sutils motor plofte en sleepte een klassieke rookwolk achter zich aan.
In de slotfase zou, na een lang onderling gevecht tussen de Mercedessen, de achterwielophanging van Rosberg het begeven waarna een harde crash volgde.
Door het bijzonder grote aantal uitvallers is Suzuka de beste race van het seizoen geworden voor Lotus als team, maar ook voor Kovalainen met een 12e plaats en Trulli met een 13e plaats. Daarnaast is ook de voorsprong op de andere nieuwe teams groter geworden. Waar Kovalainen slechts 1 ronde achterstand hadden Glock en Senna 2 ronden en Yamamoto 3 ronden achterstand.
Lotus heeft door deze prestatie een grote stap gezet in het verstevigen van de 10e plaats in het constructeurskampioenschap.
Dit vonden ze er zelf van:
Heikki Kovalainen 12th: “It was a wicked race, really absolutely fantastic for me, Jarno and the whole team. We decided to start with the soft tyre, which was a little bit of a gamble, and then stayed out during the safety car. The target was to build up enough of a gap to allow me to pit without losing places to the guys behind and we did that, though it was very close with Jarno when I came out. On the harder tyre the car just felt brilliant - I had a huge amount of grip from the second set and it was a lot of fun to push for the rest of the race. Our pace was amazing – we were only lapped once and at this kind of circuit, where we needed to perform, we could not have done any more. An amazing day for the whole team, and now we’re another big step closer to that tenth place, which is obviously the main aim of the whole season.”
Jarno Trulli 13th: “What a great day for the whole team, just fantastic. I’m really pleased for everyone with the result, and congratulations to Heikki as well on a great race. I had a really good start and came in under the safety car to switch to the primes. I came out behind Yamamoto and immediately attacked him – I got past him pretty quick and then went after Heikki. We both had a strong run to the end, and even though I had another hydraulics issue in the last couple of laps, I managed to get the car home which was obviously the main objective.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: “A really fantastic result for the team today. 12th and 13th places are our best positions of the season so far, and I’m delighted for everyone that we had such strong performances from both cars today. Qualifying went very well this morning – we were just under a second ahead of the other new teams, and we carried that through to the afternoon. We had always planned to stop just one car if there was an early safety car, and that was the car ahead. When the safety car came out Jarno was in front so we pulled him in and put him on the primes. Unfortunately it took him a few laps to pass Yamamoto, and that really hurt his race strategy, and that, combined with the blue flags, meant Heikki stayed ahead of him on track. Despite that, it was a great race from both drivers. We had a small hydraulics issue on Jarno’s car at the end, but it didn’t slow him down and he was able to maintain 13th place. I want to say congratulations to the whole team for such a strong performance all weekend – this really was a job well done.”
Tony Fernandes, Team Principal (from Sepang, Malaysia): “I am absolutely delighted, just so pleased for the whole team. The result today is a tremendous response to the negativity that we have been dealing with off-track over the last week or so. This is the best ever result in the as yet very short life of Lotus Racing, and 12th and 13th far exceeds any of the expectations I had at the start of the season. The future for our team is so bright, and the decisions we have been making recently are giving us an incredible platform from which to build on days like this. Thank you Mike, Heikki, Jarno, Riad and everyone – it was an amazing feeling watching them all on TV and keeping up with the race on my iPad – I actually watched the end of the race whilst doing a press conference with Fahmi, another star in the making, from Sepang in Malaysia, and it was a very special feeling to be able to share the end of the race with everyone in our other home. This is a big, big day for us – we let our actions speak louder than our words, and that is what makes us who we are. We are a team with passion and integrity, and we conduct our business in the right way. As I always say - ‘believe the unbelievable’ – we did that today and look at what we have achieved.”
Als we Bernie Ecclestone mogen geloven is over 2 weken op 24 oktober de race op het geheel nieuwe circuit in Zuid Korea. Gezien de berichten in de media zal het nog spannend worden of het circuit op tijd klaar is.