F1 DuitslandNa een spannende race heeft Vettel de race voor eigen publiek gewonnen. Een race waarin hij tot het einde toe moest knokken om de overwinning zeker te stellen. Räikkönen en Grosjean reden een uitstekende race en scoorden de 2e en 3e plaats.

De start verliep goed voor de Red Bulls. Hamilton startte van pole, maar hij kreeg meteen al Vettel en Webber om zijn oren. Räikkönen en Grosjean volgden op 4 en 5.

Helemaal mis ging het bij de stop van Webber. Door gebrekkige communicatie werd hij weggestuurd, terwijl zijn achterwiel niet goed vastzat. Meteen ging het fout. Zijn wiel kwam los, stuiterde wild door de pits heen en raakte een cameraman lelijk. Met gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een hersenschudding werd hij naar het ziekenhuis gebracht.
Webber werd terug gerold en met het wiel goed bevestigd kon hij weer verder, al was het wel vanaf de laatste plaats.

Door lang door te rijden, terwijl de coureurs voor het stopten pakte Grosjean tijdelijk de leiding. Als derde kwam hij achter Vettel en Button de baan weer op. Räikkönen lag op dat moment 5e achter Hamilton.

Button zou kort daarna ook zijn eerste stop maken en Räikkönen passeerde de met zijn banden worstelende Hamilton. Vettel leidde daarop de race met de twee Lotussen op 2 en 3.

Bizar werd nadat de motor van de Marussia van Bianchi plofte. Hij had zijn auto keurig naast de baan geparkeerd, maar nadat de rook was opgetrokken rolde de auto achterwaarts en zonder coureur de baan weer op.
De safety car werd de baan op gestuurd, maar voordat deze goed en wel aan het rijden was, was de auto van Bianchi alweer veilig tot stilstand gekomen. De safety car leek daardoor overbodig, maar toch safety first.
Vettel, Grosjean en Räikkönen maakten meteen hun pitstop.

Na de herstart bleef Vettel aan de leiding, maar met de Lotussen van Grosjean en Räikkönen groot in zijn spiegels.

Vettel en Grosjean stopten voor een derde keer voor nieuwe banden en dit bracht Räikkönen aan de leiding. Räikkönen was op dat moment van plan om de race met 1 stop minder uit te rijden. Hij had een ruime voorsprong op Vettel, maar al snel begon Vettel beetje bij beetje in te lopen.
Räikkönen besloot om alsnog naar binnen te gaan voor zijn derde stop. Met zachte banden sloot hij achter Vettel en Grosjean aan.
Grosjean ging gemakkelijk aan de kant voor de snellere Räikkönen. Met nog maar een paar ronden te gaan kon hij nu in de achtervolging op Vettel. De race bleek echter te kort om Vettel echt te kunnen bedreigen, zodat hij genoegen moest nemen met de 2e plaats.

Van der Garde eindigde als een na laatste op de 18e plaats.

Lotus F1

Kimi Räikkönen and Romain Grosjean returned to the podium with Kimi taking second and Romain third in a fast-paced German Grand Prix at the Nürburgring. Kimi finished just 1.008 seconds behind race winner Sebastian Vettel, who took his first home Grand Prix victory. Kimi remains in third position in the Drivers' Championship with 116 points, but closes the gap from Fernando Alonso (123) to seven points. The team was the highest scoring in the Constructors' Championship today, remaining in fourth place on 157 points, with Ferrari on 180 in third.

Kimi Räikkönen, P2
"We had a pretty good last stint of the race, but the cars are close on performance so it's difficult to overtake. Maybe some more laps would have helped us, but the race is only 60 laps so you have to do your best with that. After my first stop I was stuck behind a Mercedes for a while, but once I was past the car was pretty good. After the safety car three of us were able to pull away, but we were too close on speed to change the order. It was a good day for the team. Of course, we wanted to win; we couldn't, but we did score the most points here. The warmer temperatures definitely helped us, so let's hope for some more hot weather in Budapest."

Romain Grosjean, P3
"After some difficult races, everything went right today and it was pretty special when I was leading the race and returning to the podium is naturally a good thing. My car felt great on the first stint with the soft tyres and it's clear that the summer weather really suits us. Hopefully we'll have a long summer now in Europe! Letting Kimi past at the end of the race was the sensible thing to do as we were on different strategies and he had more of a chance of going for the win than I did at that point. We didn't know which tyre would be the best at the end of the race, so we didn't put all our eggs in one basket."

Eric Boullier, Team Principal
"That was a very good race from the team which validates all the hard work which has been going on back at Enstone, so we thank everyone at the factory for their efforts. After three difficult weekends, being on the podium was exactly what we needed. We need to continue like this to make up for lost ground in both championships. The E21 worked very well today and both Kimi and Romain drove superbly. We had a good strategy from the pit wall, some fantastic pit stops, and were it not for losing some time behind both Mercedes, it's possible that we could have won today. I think we'll have to ask Pirelli to keep this weekend's specification of tyres for the rest of the season."

De volgende race is op 28 juli in Hongarije

F1 Duitsland F1 Duitsland F1 Duitsland F1 Duitsland