Na een spetterende race heeft Alonso voor eigen publiek de race in Valencia op zijn naam geschreven. Hiermee is hij de eerste dit seizoen, die een tweede race wint.
Lange tijd leek Alonso geen overtuigende papieren te hebben om de race op zijn naam te schrijven. Door een tegenvallende kwalificatie ging hij slechts als 11e van start.
Vettel was van pole van start gegaan en had meteen de leiding genomen, gevolgd door Hamilton en Grosjean. Grosjean, gestart als vierde won bij de start een plek, terwijl Räikkönen in het gedrang voor de eerste bocht een positie verloor.
Al meteen begon Vettel aan een grote voorsprong te werken en hij leek weer even dominant als vorig seizoen. Grosjean passeerde Hamilton voor de tweede plaats en Räikkönen won een plaats bij zijn eerste pitstop. Alonso was ondertussen al door het veld heen geslopen naar de 7eplaats.
Halverwege de race had Vettel al een voorsprong van ruim 20 seconden opgebouwd op Grosjean en het leek erop, dat de race zou eindigen in een saaie processie van snelle auto’s.
Maar de spanning zou snel weer terugkeren in de race. In een onbesuisde actie reed Vergne Kovalainen aan. Beide liepen hierbij een lekke band op, maar waar Kovalainen in een rustig tempo terugreed naar de pits, deed Vergne dat al net zo onbesuisd als zijn aanrijding. De vellen van zijn achterband sloeg zijn hele bodywork aan gort en hij liet zo een lang spoor brokstukken achter.
Na de race zou Vergne hiervoor een gridstraf van 10 plaatsen krijgen.
Het spoor aan brokstukken was reden om de safety car te laten uitrukken. Weg was de voorsprong van Vettel. Alonso was inmiddels opgeklommen naar de derde plaats achter Grosjean.
Bij de herstart behield Vettel de leiding, terwijl Alonso Grosjean wist te verschalken. Lang zou Vettel niet meer aan de leiding gaan. Al snel viel hij uit door een kapotte alternator.
Met nog 20 ronden te gaan ging Alonso nu aan de leiding. Het publiek reageerde uitzinnig!
Grosjean kon het tempo van Alonso goed volgen en zat hem op de hielen. Een 8e winnaar in 8 races lag in het verschiet. En Räikkönen bond de strijd aan met Hamilton om de derde plaats.
De leidende positie van Alonso werd echter verder verstevigd toen ook Grosjean uitviel door een kapotte alternator. Hamilton en Räikkönen schoven hierdoor door naar de 2e en 3e plaats.
Schumacher en Webber hadden nog een late stop gemaakt. Met verse banden sneden ze door het veld heen, dat steeds meer worstelde met verslechterende banden. Binnen de kortste keren klommen ze op tot achter Maldonado naar de 5e en 6e plaats.
Räikkönen bleef aandringen bij Hamilton en in het slot van de race kon hij hem in een foutje dwingen en de tweede plaats overnemen.
Het drama van Hamilton was nog niet compleet, want Maldonado sloot meteen aan. Hamilton verdedigde hevig en ook Maldonado gaf niet toe. Een botsing kon niet uitblijven. Hamilton eindigde in de muur en Maldonado reed de race uit zonder neus.
Hierdoor schoof Schumacher door naar de 3e plaats en behaalde hij zijn eerste podium sinds China in 2006! Eindelijk viel het eens zijn kant uit.
Lotus
Lotus F1 Team secured another podium finish thanks to a searing performance from Kimi Räikkönen to finish second in today’s European Grand Prix. The Finn was terrific through the traffic and was able to challenge at the front right to the end of the race.
For Romain Grosjean, hopes of another podium were dashed after an alternator failure at two thirds race distance whilst running second.
Kimi and Romain are now sixth and seventh in the Drivers’ Championship. The team remains third in the Constructors’ standings ahead of Ferrari, despite being the 11th team in terms of race laps completed this year. Lotus F1 Team still holds the second highest total in terms of podiums this year (5), behind McLaren (6).
Kimi Räikkönen, P2, E20-05
"Second place is okay but the win is what I really wanted. We didn’t quite have the pace for it today. I got a good start but I was blocked by Pastor (Maldonado) at the first right-hander and lost quite a few places which put me a bit behind. We made a good recovery from that position and had quite a hard fight with a few people - overtaking and being overtaken. I couldn’t get the tyres up to temperature quickly enough after the safety car, and I made a small mistake on the re-start lap too. I was able to fight back as we had good race pace again. Today was close but the race win was just out of reach.”
Romain Grosjean, DNF, E20-04
“Basically the car lost power and switched off. I couldn’t even call my engineer on the radio as the radio was dead. The race was almost perfect up until that point : we had a good start and a good strategy. I don’t think we were that far from our first win. The positives of this weekend are that we battled right at the front and we showed good pace. Sebastian (Vettel) was very strong and I don’t know if we could have caught him. When he had his issue, I was in second place behind Fernando (Alonso) and it was then that I thought we could challenge for the lead because we knew that our tyre degradation was going to be less than his. Unfortunately fate decided otherwise…”
Eric Boullier, Team Principal
"It’s a good result for the team and for Kimi. Second brings a lot of points, and we also didn’t lose ground on the teams ahead of us in the championship standings. On the other side of the coin, it’s been a disappointing day for Romain as he was in such a good position for at least a podium finish. This is racing, and we will work closely with our partners to ensure we don’t see a failure like this again in the future. Both drivers and the team worked very well this weekend and we have shown that if we achieve a good qualifying position we can fight for the win.”
De volgende race is op 8 juli op Silverstone.