Na van start tot finish de race geleid te hebben heeft Webber de race in Monaco op zijn naam geschreven. Hiermee is hij de 6e coureur in 6 wedstrijden, die een race weet te winnen. Een record!
Op zaterdag had Webber de tweede tijd neergezet achter Schumacher, die voor het eerst sinds zijn comeback op pole kwalificeerde. Door de gridstraf van 5 plaatsen uit de vorige race moest hij van de 6e plaats van start gaan.
Bij de start sprintte Webber als eerste weg, gevolgd door Rosberg en Hamilton. Daarachter was het raak. Grosjean kreeg een tik van Alonso en crashte uit de race. En ook De la Rosa en Maldonado liepen schade op. De la Rosa kon met een beschadigde achtervleugel de pits nog halen, maar Maldonado, met een beschadigde voorvleugel kwam zover niet. De winnaar van de vorige race crashte tegen de vangrail. Reden om de safety car te laten uitrukken.
Na korte tijd kon de race weer van start. Door de safety car konden de banden worden gespaard en werden de pitstops een paar ronden uitgesteld. Ondertussen was de kans op regen steeds groter geworden. Hoewel het droog bleef was de regendreiging reden genoeg om nog langer buiten te blijven.
Er ontstond een behoorlijk treintje achter Räikkönen op de 7e plaats. Inhalen in Monaco is bijzonder lastig en daardoor kon hij met zijn versleten banden zijn achtervolgers voor blijven.
Toen hij als een van de eersten naar binnen ging viel hij ook ver terug. Een kleurloze race volgde met een 9e plaats als resultaat.
Aan de kop had Alonso geprofiteerd door iets langer buiten te blijven. Na zijn stop had hij de positie van Hamilton overgenomen.
Vettel was als enige in de top tien, vanaf een teleurstellende 9e plaats, op de hardere band van start gegaan. Hierdoor kon hij veel langer door blijven rijden en tijdelijk de leiding in de race overnemen.
Na zijn stop kwam hij als vierde achter Alonso en voor Hamilton de baan weer op.
Webber had na de stop van Vettel de leiding weer overgenomen.
In de eindfase van de race kwam de regen, al was het niet genoeg voor regenbanden. Het zorgde er wel voor dat de complete top 6 de gaten naar elkaar kon dichtrijden. Inhaalpogingen werden er niet gedaan en ook bezweek er niemand aan de druk van de achtervolgers, zodat Webber zegevierend over de finish kwam. Rosberg werd tweede en Alonso completeerde het podium.
Met zijn 3e plaats gaat Alonso nu alleen aan de leiding in het kampioenschap. Lotus staat nu met Ferrari gedeeld 3e in het constructeurskampioenschap.
Lotus
Lotus F1 Team endured a difficult Monaco Grand Prix, with Kimi Räikkönen finishing in ninth position and Romain Grosjean crashing out of the race before the first corner. It was also a difficult race for the strategists with rain looming but never arriving to any significant extent until immediately after the chequered flag fell. Lotus F1 Team are now tied in third position in the Constructors' Championship with Ferrari.
Kimi Räikkönen, P9
"Ninth was the best we could do today. I didn't start in a great position and I had some difficulties during the race so it's not been the easiest weekend, but at least we got a couple of points. It's better than nothing but not exactly what we wanted. One race doesn't change the fact that we have been pretty strong everywhere – even here at the beginning of the weekend. This circuit is completely different from any other and I don't think we should worry too much about the fact that it wasn't our best weekend. It is what it is – sometimes it doesn't go the way you expected and now we should look to Canada for a better result."
Romain Grosjean, DNF
"We struggled to get off the line and it looked like Lewis [Hamilton] in front didn't have the best start either. Fernando [Alonso] pulled alongside him so I was then on the outside of both cars, and unfortunately Michael [Schumacher] was on the outside of me as well. There just wasn't enough room and next thing I'm facing all the traffic after just one hundred metres which wasn't a nice feeling. It's a disappointing end to the week after some positive early signs, but that's racing and now we look forward to Canada and a chance to bounce back."
Eric Boullier, Team Principal
"We arrived in Monaco after two consecutive podiums and did not really know what to expect at such a unique circuit. Before qualifying it was obvious that the E20 was going to be competitive, but things did not go as planned. Our positions on the grid did not reflect our true pace and that put us on the back foot for the rest of the weekend. Unfortunately Romain's race ended prematurely after contact with Michael Schumacher, and like the Stewards I think it was a racing incident. With Kimi, we knew that fighting for a podium was going to be more than difficult. It then became obvious that we were struggling with our tyres when the temperature fell. The grip was just not there and we could only defend our position. In the end, the two points we've scored today are disappointing but because the field is so tight we have not lost too much ground on our opponents. We have the same number of points as Ferrari in the constructors' championship, while Kimi is 25 points away from Fernando Alonso who's leading the drivers' classification. Anything can still happen and the championship is wide open. We're now looking forward to Montreal, the first low downforce track of the season, where the E20 should be strong. Finally, I wish to congratulate the team for all their hard work this weekend. Our 500th was not one of our best, but I hope the 501st is!"
De volgende race is op 10 juni in Canada.