MonacoVoor de derde keer op rij heeft Rosberg de GP van Monaco gewonnen. En wel op een heel gelukkige manier, maar ook deze telt.

Tijdens de race was er weinig van te merken dat Rosberg zou winnen. Rosberg startte achter Hamilton en bij de start moest hij alle zeilen bijzetten om Vettel voor te blijven.

Hamiltons leidende positie kwam op geen enkel moment in gevaar en hij reed op een overtuigende en verdiende overwinning af.

Dat veranderde allemaal na de 64e ronde. En Verstappen was daarvoor de aanleiding.

Tot dat moment had Verstappen een erg goed weekend, met zelfs de tweede tijd in de eerste training. Ook in de race ging het goed. Stevig in de top tien totdat problemen bij zijn eerste stop hem buiten de punten gooide.

Na zijn tweede stop kwam hij als 13e weer terug op de baan en begon razend snel de achterstand op zijn voorgangers in te lopen.

Tot 2 keer toe kon hij achter Vettel aan glippen toen Vettel eerst Sainz en later Bottas op een ronde zette. Daarna was de jacht geopend op Grosjean. Snel werd de achterstand ingelopen, maar het trucje was inmiddels uitgewerkt met Grosjean.

De race van Verstappen eindigde met een flinke klap toen hij achterop Grosjean reed en vervolgens de vangrail in knalde.

Hiermee eindigde een goede race van Verstappen en waren de kansen op punten voor Grosjean voorbij.

Na de crash van Verstappen volgde een safety carperiode. Tijdens de safety car maakte Mercedes een blunder van jewelste door Hamilton naar binnen te roepen voor nieuwe banden. Het team had zich gruwelijk verkeken op de voorsprong van Hamilton. En na zijn stop kwam hij als derde achter Rosberg en Vettel de baan weer op. Geërgerd reageerde Hamilton naar zijn team, maar het was al te laat.

Ook na het vertrek van de safety car moest Hamilton zich verbijten doordat hij niet meer in staat was om de verloren plaatsen goed te maken. Hij finishte als derde, achter Rosberg en Vettel.

Button scoorde deze race de eerste punten voor McLaren-Honda.

Lotus F1

Romain Grosjean recovered from an incident into Sainte Devote to finish twelfth, despite running inside the top 10 in the final stages of the Monaco Grand Prix, while Pastor Maldonado retired from ninth on lap six with suspected a hydraulic leak.

Romain was lucky to escape with little damage after Max Verstappen out braked himself and made contact with Romain’s car before hitting the barriers,

“I did not see much, just a car suddenly flying past me! I wasn’t so happy in the car afterwards, which is understandable.”

“Unfortunately, I think he forgot the braking point” Romain continued, “The move was a bit optimistic, fortunately neither of us were hurt but it cost us a point today.  He is learning, of course I have made some mistakes in the past so I can understand.”

Luckily, Max was fine despite the impact but Romain lost track position, “You know in Monaco it is very hard to overtake, and a point from P15 would have been great for the team.”

Luck appeared to be absent for Pastor who had a decent start to remain in eighth, but soon started to struggle with a fault which soon ended his Monaco Grand Prix; “I had a problem with the brakes after two corners and it just got worse and worse.

“I lost pressure in the pedal which comprised our race immediately.  It was a great weekend until then, but we had to retire the car, it was only safe.”

Not one to focus on the negatives, Pastor looked ahead to Canada; “The car has huge potential so we just need to keep calm and move onto Canada, we’ve been unlucky but we can’t change the past we can only change the future.”

Despite luck running out in Monaco, Romain enjoyed updates brought to the car and believes he can progress positively into future Grand Prix; “There are definitely positives to take from today and the Barcelona test so the car is looking better which is good and hopefully Canada can be good for us.”

Deputy Team Principal Federico Gastaldi reflected on what could have been in Monte Carlo, “What a frustrating day for both our drivers. Pastor was in a great position to score well but a technical issue meant he had to retire. Romain was also looking like getting a point after his penalty-place start but was by an incident.”

Frederico continued, “The positives are that both drivers remain optimistic and full of praise for the car: we’re looking forward to Canada for many reasons.”

Nick Chester, Technical Director, is also confident of success in Canada; “With Romain we did all we could with strategy, we got him into the top 10 and then he had his accident which was a shame. Overall the weekend was really promising, the pace of the car was there, we now know the car is good in slow corners and we know we are quick in a straight line. Despite less than positive results here, we could see good pace from the E23, meaning we’re quietly confident heading to the next races."

De volgende race is op 7 juni in Canada.