F1-MaleisiëVettel heeft de tweede race van het seizoen op zijn naam geschreven. Dit feit gaat de boeken in, maar meer nog de manier waarop hij de overwinning naar zich toe trok. Een manier, waarbij hij weinig vrienden heeft gemaakt en vooral bij teamgenoot Webber.

De baan was nog erg nat, waardoor iedereen op intermediates van start ging. Vettel ging van pole van start, gevolgd door Massa en Alonso. Webber startte vanaf de vijfde positie.
Webber maakte die een superstart. Na een paar bochten sloot hij als tweede aan achter Vettel.

Alonso had minder geluk. In het gedrang tikte hij met zijn voorvleugel op de achterkant van Vettel. Gevolg was een voorvleugel op half elf.
Behalve tijdverlies had dat geen probleem mogen zijn. Het team besloot echter om Alonso te laten rijden om de vleugel bij een reguliere stop te wisselen. Alonso kwam niet veel verder dan de eerste ronde voordat de voorvleugel helemaal afbrak en onder zijn auto vast bleef zitten.

Bij een opdrogende baan kwam Vettel als eerste van de kop binnen voor slicks. Naar al snel bleek net iets te vroeg. Na zijn stop nam Webber de leiding over. Hij behield de leiding tot aan de laatste stop.

Webber kwam nog voor Vettel de baan weer op, maar Vettel reed zijn auto in de weinige ruimte tussen de auto van Webber en de pitmuur. Het team riep nog "voorzichtig" over de boordradio.
Zij aan zij gingen Webber en Vettel de bochten door. Voor nu had Webber de aanval nog af weten te slaan, maar even later wist Vettel er toch voorbij te komen.
Dit was allemaal tegen de teamorders van Red Bull in. Afgesproken was dat het materiaal gespaard zou worden na de laatste stop en dat posities gehouden zouden moeten blijven. Vanzelfsprekend was Webber furieus, dat Vettel hem de verdiende overwinning afnam. Volgens teambaas Horner is hier het laatste woord niet over gezegd!
Het werd een 1-2 overwinning voor Red Bull, maar op een andere manier dan gehoopt.

Dat het ook anders kan bewees het team van Mercedes. Hamilton en Rosberg streden om de derde plaats. Met de hachelijke inhaalacties van Vettel in het achterhoofd gaf ook het team van Mercedes de orders om te stoppen met de onderlinge strijd. Zij het knarsetandend gaf Rosberg hieraan gehoor.

Van der Garde kan terug kijken op een goede race. Hij wist wederom de race uit te rijden en hij eindigde op de 15e plaats voor Chilton van Marussia.

Grosjean en Räikkönen reden een moeizame race. Räikkönen kwalificeerde zich als 7e, maar hij werd met 3 plaatsen teruggezet als straf voor het hinderen van een andere rijder tijdens de kwalificatie. Grosjean startte als 11e. Uiteindelijk wisten beide met de plaatsen 6 en 7 in de punten te eindigen.

Lotus F1

Romain Grosjean finished sixth and Kimi Räikkönen seventh in today's Malaysian Grand Prix from the Sepang International Circuit. A wet but rapidly drying track saw all competitors start on Pirelli's intermediate tyres, with both Romain and Kimi moving to medium then hard compound dry tyres as the race progressed. Kimi keeps up his run of consecutive points finishes but falls to second in the Drivers' Championship, behind today's race winner Sebastian Vettel. The team maintains second position in the Cosntructors' Championship, with third placed Ferrari on an equal 40 points.

Kimi Räikkönen, P7
"Although the car felt very good on Friday, yesterday and today have been pretty difficult. Since Saturday morning it has not been behaving as we expected for some reason, especially in the wet where we really struggled for grip. It was a tough race and I lost part of my front wing at the start which didn't help, but at least we scored a few points which is better than coming away with nothing. If we can get the car back to how it was in Australia then I'm sure we'll be at the front again."

Romain Grosjean, P6
"I think we can be quite happy with the result today. It was a tough race, starting wet and finishing dry, but that's what you expect in Malaysia. I spent a lot of time stuck behind Felipe [Massa] in the middle phase of the race and I'm sure if I could have passed him earlier then I would have stayed ahead, but by the end my tyres were finished so it was best just to let him through. It's not the result we would have wanted at the beginning of the weekend, but at the end of the day it's more points for the team and we'll try to come back stronger in Shanghai."

Eric Boullier, Team Principal
"It's not been the best day for us, but when you take into account our qualifying positions and the difficult start for both drivers I think the points we take for sixth and seventh is a solid result. Unfortunately with the conditions today we didn't see the full potential of the car, and the time we lost at the start was always going to be difficult to catch up. To finish within a reasonable distance of the leaders was a good effort from both drivers and also the team in terms of our strategy. With a normal weekend I'm sure we can expect some stronger results."

De volgende race is op 14 april in China.

F1-Maleisië F1-Maleisië F1-Maleisië F1-Maleisië F1-Maleisië