Zonder zich echt druk te hoeven maken over de concurrentie hebben Hamilton en Rosberg gezorgd voor de eerste 1-2 finish van Mercedes sinds 1955.
Op zaterdag was er eerst nog een kletsnatte kwalificatie. In de kwalificatie scoorde Hamilton de pole, gevolgd door Vettel, die in de regen goed kon volgen, en door Rosberg.
Met zijn 33e pole uit zijn carrière heeft Hamilton het aantal van Jim Clark geëvenaard. Een evenaring van het Britse record dat sinds 1968 stand heeft gehouden. Een knappe prestatie.
Na de start reed Hamilton vrij gemakkelijk weg van de concurrentie. Rosberg had eveneens een goede start en passeerde Vettel in de sprint naar de eerste bocht.
Ook Ricciardo ging de race goed van start. Al vroeg pakte hij tijdelijk de 3e plaats over van Vettel. Alles zag er goed uit tot de pech toesloeg tijdens zijn derde pitstop. Hij werd wegstuurd met een loszittend voorwiel. De fout werd snel ontdekt en hij kon nog terug geduwd worden naar de pitbox. Hier werd het wiel goed vast gezet. Door het tijdverlies en een stop-and-go straf was elke hoop op een goede klassering vervlogen.
Maar het hield niet op met de pech. Al snel kreeg hij ook nog te maken met een loshangende voorvleugel. Opnieuw terug naar de pits. Later in de race zou hij zijn auto definitief in de pits parkeren.
Voor de unsafe release heeft Ricciardo ook nog een gridstraf van 10 plaatsen gekregen voor de volgende race.
Aan de kop van de race veranderde er niets meer in de race. Hamilton won verdiend, gevolgd door Rosberg en Vettel.
Tja, Lotus. Vergeleken met de successen van vorig seizoen is het een domper om nu de 11e plaats van Grosjean als een stap voorwaarts te zien. Aan strijdlust ontbrak het in ieder geval niet. Ronde na ronde reed Grosjean rond met Raikonen op zijn staart. Met een minimaal verschil kon hij de Ferrari van zijn voormalige teamgenoot voorblijven.
Overwinningen of podiumplaatsen zijn op dit moment nog ver weg, maar misschien worden in de volgende race de eerste punten van het seizoen gescoord. De weg vooruit is in ieder geval ingezet.
Lotus F1
Romain Grosjean finished in eleventh position after a hot and humid Malaysian Grand Prix, whilst Pastor Maldonado was forced to make an early retirement to prevent damage to his Renault Sport F1 power unit. Pastor was caught by contact in the opening lap and suffered from an unrelated issue concerning the turbo intake system.
Our French driver made strong progress from his fifteenth position start to be challenging for points, however diminished downforce from his rear diffuser in the final eight laps left him defending from behind rather than attacking those ahead.
Romain Grosjean, P11
"Eleventh place is good for all the guys at Enstone and at the track, and it's good for me too. Finishing the race was our first objective and then we wanted to see where we were with our car. It's not perfect yet but it's good to be where we are at this stage. I had a big loss of downforce around eight laps to the end especially in the rear of the car which made things difficult, especially when I had to defend. Without that issue, I'm sure we could have finished higher. It's good to be back and close to the points so it's a positive for all of us. It was a good battle at the end. I kept remembering our past battles to make sure Kimi couldn't go through!"
Pastor Maldonado, DNF
"After the start we were losing a lot of power so we'll have to investigate later to see what the issue is and analyse the data. This problem meant I had to retire in order to protect the engine. Despite that, this weekend has been clearly a step forwards. Since Saturday, we've been able to run far more with the car and Romain was able to finish the race. Today obviously was not so good for me, but we're not the only ones with issues so early in the season. This is all related to all the complex packages in the car, but we have learnt a lot this weekend and will make progress for the next."
De volgende race is op 6 april in Bahrein.