
Aanvankelijk leek Vettel de beste kaarten te hebben. Vorige race had Vettel al het recordaantal poles van Mansell geëvenaard, maar met zijn 15e pole op Interlagos heeft hij een nieuw record gevestigd.
Bij de start kwam Vettel als eerste weg, gevolgd door Webber. Daarachter volgden Button en Alonso, die de positie van Hamilton gewonnen had. Niet veel later zou Alonso ook Button voorbij gaan.
Senna ging vanaf de 9e plaats prima van start. Al in de beginfase was alle hoop op een goede klassering in rook opgegaan. Aan het einde van het rechte stuk zette Schumacher zijn auto voor Senna. Bij het insturen reed Senna vervolgens op de achterkant van Schumacher. Voor Schumacher betekende dit een lekke band. Senna zou bestraft worden met een drive trough.
Vettel was alweer op weg om een voorsprong op te bouwen, totdat er al vroeg in de race problemen met zijn versnellingsbak opspeelden. Over de boordradio kreeg hij de boodschap om het rustiger aan te doen, om grotere schade aan zijn bak en uitval te voorkomen.
Webber kon hierdoor het gat dichtrijden en halverwege de race zou Vettel Webber voorbij laten gaan.
Wie dacht, dat Webber nu eenvoudig weg zou rijden van Vettel kwam bedrogen uit. Ja, er viel een gat tussen Webber en Vettel, maar zelfs in een auto met grote problemen reed Vettel tijden, die vergelijkbaar waren met die van Webber en sneller als de nummer 3. In het restant van de race kwamen de posities van Webber en Vettel dan ook niet meer in gevaar. En ook de bak van Vettel hield het tot het einde.
Webber haalde hiermee zijn enige overwinning van het seizoen. Een schril contrast met de overmacht van teamgenoot Vettel dit seizoen.
Ondertussen kreeg ook Hamilton via de boordradio de boodschap, dat er een probleem met de versnellingsbak was. There is nothing you can do vertelde het team hem.
Strijdend om de vijfde plaats met, hoe kan het ook anders, Massa begaf zijn bak het en moest hij zijn auto naast de baan parkeren.
De strijd om de derde plaats zou ook spoedig beslist worden. Na de derde serie stops had Alonso nog 5 seconden voorsprong op Button, maar dit gat werd snel gedicht. Vlak voor het einde van de race was het zover. Met behulp van zijn DRS kon Button zijn auto voorbij Alonso prikken.
Met de derde plaats van Button is zijn tweede plaats in het kampioenschap niet meer in gevaar gekomen, terwijl Webber met zijn overwinning, met 1 punt verschil, Alonso van de derde plaats heeft gestoten.
Een spannend seizoen, met een recordaantal pitstops, met een grote invloed van de banden en met veel inhaalacties, geholpen door het DRS-systeem is tot een einde gekomen. Een seizoen, waarin Vettel de maat der dingen was. Een terechte kampioen!
Lotus Renault
In de laatste race heeft Petrov met zijn 10e plaats het laatste puntje binnengehaald.
In de eindstand van het kampioenschap is Petrov met 37 punten op de 10e plaats geëindigd, gevolgd door de eerder aan de kant gezette Heidfeld met 34 punten op de 11e plaats.
De resultaten van Senna waren teleurstellend. Met slechts 2 punten eindigde hij op de 18e plaats.
In de strijd om de constructeurstitel eindigde Lotus Renault op de 5e plaats.
Een belangrijk deel van de punten werden gehaald in de eerste paar races. Hoogtepunten daarbij waren de 2 podiumfinishes van Petrov en Heidfeld. Gedurende het seizoen gingen de resultaten langzaam maar zeker achteruit. Er zal dan ook in de winter nog genoeg werk gedaan moeten worden om opnieuw de aansluiting naar de top te maken. Aan de rijders zal het niet liggen. Naast Petrov schuift ook oud-wereldkampioen Kimi Raikkonen aan.
Bruno Senna, P17
“What can I say – it’s been quite a difficult day and the overall feeling is one of disappointment. I started the race in a healthy position on the grid and I was hoping to capitalise on that. There were many difficulties preventing us from having a better race, namely the incident with Michael and the gearbox problems. I would love to have given my home fans something to smile about, but unfortunately it was not to be.”
Vitaly Petrov, P10
“Definitely it is good to finish with a point, which was a good response to yesterday’s qualifying position. My race start was good and my speed was not too bad and I was quite happy with the car. We came in quite early and I think we lost out being behind both Toro Rosso as it was very difficult to overtake them. I lost quite a lot of time like this, otherwise I think I could have been ahead of Kamui Kobayashi and it would have been better to finish in P9 instead of P10. The pit stops were better, with one very good one – my crew were working well right up to the end of the season. I wanted more points this year. It was not a fantastic season but I want to say thank you to all the team who have supported me and believed in me. Next year is another season and I hope we can work even better together and achieve much better results.”
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
“There are positives to take from today. On the surface, 10th and 17th positions would not seem good enough but we took a point from the final race of the season. Vitaly did this for us from a lowly 15th position on the starting grid, so that has to be commended – he drove a reasonably good race. Bruno was unfortunate not to have a better time of things in front of his home fans. The team have once again put in a lot of hard work this weekend and I’m very thankful to everyone for that.”
Team Lotus
Ook in dit seizoen heeft Team Lotus geen punten weten te scoren, maar door een aantal 13e plaatsen heeft Team Lotus de 10e plaats in het constructeurskampioenschap binnengehaald. Trulli en Kovalainen eindigden als 21e en 22e in het kampioenschap.
Dit was de laatste race van Team Lotus. Volgend jaar gaat het team verder als Caterham F1 en verdwijnt de roemruchte naam Team Lotus na een kleine en korte opleving (voorgoed?) weer in de geschiedenisboeken.
Heikki Kovalainen, P16
“Thank you to everyone for another excellent weekend for the team where I don’t think we could have got anything more from the whole package. All afternoon the car felt great and we managed to make the most of the performance we put in yesterday in qualifying. I had another great start today, they’ve really been excellent for some time now, and from there I got straight into a good rhythm right throughout the whole race. I had a few issues with the blue flags towards the end, with so many cars coming around it kind of messes with your own race, but that’s just something you have to deal with. All year we’ve kept on progressing and we’ve finished on a real high with that tenth place so we’re set us up perfectly for next year where we can take another step forward in the development of this team.”
Jarno Trulli, P18
“For me it was a pretty standard race. I didn’t have a great start but was easily ahead of the cars we needed to beat today and it was really just about getting the car home in one piece so we could seal our place in the championship. I want to thank the whole team for the work they’ve done this weekend and all year. We keep on progressing and it’s great to be part of something that shows real signs of where it can go.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer
“I think that is a great way to end the season and secure tenth place. It was a tense afternoon for us with all the possible weather changes, but the conditions held off and we had the sort of race we have been putting in for much of this year. Both drivers were pushing all afternoon – with Jarno we put him on a two stop race which meant he had to look after his tyres. That might have ended up costing him some time, but with Heikki we ran a three stop race and he brought his car home where we thought he could. Really though today is about doing the job for our shareholders and our partners, in particular Renault Sport F1 and Red Bull Technology who have played such a key role in today’s success. Congratulations to our shareholders for the rewards we have now gained from finishing tenth for two seasons running. They deserve this success for the incredible support they give us every day and we will keep working hard to make them proud.”
Tony Fernandes, Team Principal
“Almost tears for me today! I am absolutely overjoyed. Two years of hard work have paid off today and it was great to see both cars home safely, helping us win tenth place. The icing on the cake was beating a Renault – that meant a lot to me as I have always said the good guys do win. We have a fantastic little team here, and some incredible partners in GE, Dell, Intel, APC and CNN and I know how much it means to each and every person associated with us to have finished this season where we wanted to. Now we look forward to our new life as Caterham F1 Team and we say goodbye to Team Lotus. Colin - we hope we did you proud and we hope you keep an eye over us as Caterham F1 Team. We know we will do you proud there as well.”