6339850076_b2868eecf1Met een mazzeltje aan kop gekomen heeft Hamilton niettemin de race in Abu Dhabi volledig naar zich toe getrokken en overtuigend gewonnen.

Aanvankelijk lagen de kaarten er anders voor. Op zaterdag had Vettel zijn 14e pole van het seizoen binnengehaald. Hiermee evenaarde hij het record van Nigel Mansell uit 1992.

Lang kon hij echter niet genieten van zijn pole. Vettel kwam nog wel ruim als eerste door de eerste bocht, maar een lekke band zorgde voor een spin. Het is nog onduidelijk of hij al met een leeglopende band van start ging of dat de band lek raakte door te hard pushen. Terug in de pits bleek de schade aan de wielophanging te groot om de race te kunnen voortzetten. Dit is de eerste uitvalbeurt van Vettel dit seizoen.

 

Door het uitvallen van Vettel kreeg Hamilton, als tweede gestart, de leiding in de schoot geworpen. Een paar bochten daarna stak Alonso Button voorbij. Op de vierde en vijfde plaats volgden Webber en Massa.

In de eerste stint kon Alonso nog in het spoor van Hamilton blijven, maar nadat ze samen voor de eerste bandenwissel de pits indoken leek het vuur deels geblust. In het restant van de race vormde Alonso geen echte bedreiging meer voor Hamilton.

Achter zich had Alonso weinig te duchten van Button en Webber. Door hun strijd om de derde plaats lieten ze een gat vallen met Alonso, dat in de race niet meer werd dichtgereden.
De strijd om de derde plaats bleef lang spannend. De verschillen tussen Button en Webber waren minimaal. Zo minimaal, dat Webber tot twee keer toe na de eerste DRS-zone Button voorbij stak, om de positie weer te verliezen bij de tweede DRS-zone.

Door problemen met zijn Kers bleef de druk bij Button er lang op staan. De eerste pitstop bracht verlichting. Terwijl Buttons pitstop normaal verliep had Webber problemen met het rechter achterwiel. Webber verspeelde hiermee zoveel tijd, dat Button uit de gevarenzone was, maar ook dat hij zijn vierde plaats kwijtraakte aan Massa.

Ook het gat tussen Button en Massa en Webber werd dichtgereden. Nu werd Button geholpen door de strijd om de vierde plaats. De geschiedenis herhaalde zich deels. Nu Webber stak Massa voorbij, om een paar bochten later de positie weer kwijt te raken.

Toen eenmaal zijn Kers weer werkte kon Button zijn voorsprong weer iets uitbreiden.

Bij hun tweede stops wisselden Button en Massa naar de harde band. Webber besloot om opnieuw voor de zachte band te gaan. Hij was hierdoor duidelijk sneller dan Button en Massa en hij wist hierdoor de derde plaats van Button te pakken. Maar Webber moest nog een keer naar binnen voor de harde band.
In de voorlaatste ronde ging Webber uiteindelijk naar binnen. Het gat met Button was te klein om weer voor Button de baan op de komen, maar geholpen door een spin van Massa finishte Webber net voor Massa en op de vierde plaats net buiten het podium.

Ondanks zijn winst is de tweede plaats in het kampioenschap niet meer bereikbaar voor Hamilton. Met een gat van 28 punten op de huidige nummer 2 Button is het verschil daarvoor te groot.

Webber (nummer 4) lijkt nog slechts een theoretische kans te hebben om als tweede te eindigen. Zijn verschil met Button is 22 punten.
De eindstrijd zal gaan tussen Button en Alonso, maar met 10 punten verschil heeft Button de beste papieren in handen.

Lotus Renault

Opnieuw een teleurstellend resultaat van Lotus Renault. Wederom een finish zonder punten en vergeleken met de vorige race weer verder weggezakt in de einduitslag. Hopelijk gaat het de volgende race beter.

Bruno Senna, P16

“Let’s be honest here – there’s not a crumb of comfort to take from that performance. We suffered from a KERS failure, drive through penalty and a car which was not on the money at this particular track. Put those together and you see why I finished where I did. There was lots of lost time to make up and, strategically, we took a gamble that didn’t pay off. I certainly think that overall this weekend my pace was as good as it could have been. Maybe for Brazil we will have a better baseline, and let’s hope we have a better race weekend.”

Vitaly Petrov, P13

“It was quite a frustrating afternoon because my DRS was not working. We thought we could have a good fight with the cars in front, but we were pretty helpless, so we decided to change the strategy. When I first stopped, we put fresh medium tyres on but unfortunately these did not last long enough so we returned to the pits on lap 38 to change to the soft. Unfortunately that ended up being too slow. The pace was not good enough to score points and that’s the reality.”

Eric Boullier, Team Principal and Managing Director

“That was not what we were looking for today. We knew that this weekend would not be our finest of the season; the trend of slower tracks not clicking with the R31 has repeated itself over the past three days. We had differing strategies today, but neither one was fruitful. Also, our reliability problems did not help. The boys have put in a big effort this week to try and give us something to smile about at this fantastic venue. Unfortunately it was not to be and it will be all eyes to Brazil to try and finish the season on a high.”

Team Lotus

Kovalainen reed wederom een sterke race. Lange tijd reed hij rond de 13e plaats rond om in het laatste deel van de race terrein te moeten prijsgeven.
Trulli reed een onzichtbare race en eindigde voor de overgebleven Virgins en HRT’s

Heikki Kovalainen, P17

“Another pretty good start and from there the whole race was straightforward. I didn’t have any issues for the whole race, the pitstops were good and the strategy worked out exactly was we’d planned, so across the whole weekend this has been another strong event for us. What seems to be happening is that in the first couple of stints, as the race sort of settles down, we are able to keep up with the cars ahead, and that’s obviously a sign of how we have progressed, and that’s again what happened here. When we went onto the primes for the last stint the pace obviously dropped a bit but we had another strong push to the end, with Senna losing time on his final set of tyres, and that points to us being able to fight much more closely next year. For now we have one race left, so we’ll shift the focus now to Brazil and make sure we finish the season as strongly as we have been doing since Singapore.”

Jarno Trulli, P18

“I lost a few places at the start with clutch slip, but within a few laps I had got passed the cars we needed to fight and then focused on making sure I got the car to the end of the race. The second stint was pretty strong, but then on the last stint on the hard tyres I was struggling to get them up to temperature so I couldn’t really push any more. This has been a bit of a tough weekend. I came here with a bit of a fever and then losing time in FP3 obviously set me back as well, but now I want to make sure I have as good a race as possible in Brazil and help the team secure tenth place.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“A solid race for us and good to see both cars across the finish line with no problems all afternoon. We opted for the same strategy on both cars, running the first two stints on the soft tyres and switching to the mediums at the end and it worked out how we had planned it would. Jarno lost some time at the start but he pulled some of that back with a strong middle stint but was then hit by the number of blue flags that he had to slow down for. At the end of the race Heikki was once again chasing down the Renault but just was not able to get past him with the laps he had left. Now we move on to the last race of the season in Brazil where we will be focusing on the season’s number on goal – securing tenth place and giving ourselves the platform we need to keep building for the future

De laatste race van het seizoen is op 27 november op Interlagos.

Dit is tevens de laatste race, waarin 2 Lotusteams aan de start verschijnen. Onlangs heeft de F1-Commissie een aantal naamswijzigingen goedgekeurd.

Nadat in 2010, na een jarenlange afwezigheid, de Lotusnaam met Lotus Racing weer terug kwam in de formule 1 en voor 2011 de naam gewijzigd werd in het illustere Team Lotus verdwijnt in 2012 de naam Team Lotus weer van het toneel. Enigszins voorspelbaar na de overname van de autofabrikant Caterham door teameigenaar Tony Fernandes komt het team vanaf 2012 uit onder de naam Caterham F1. De auto’s zullen ook Caterham gaan heten.

Ook in de naamgeving van Lotus Renault GP verandert in 2012 het een en ander. De naam van het team blijft Lotus Renault GP, maar de auto’s zullen dan officieel als Lotus door het leven gaan, waar ze nu nog formeel Renault heten.

6340172335_028992efe4 _q0c6373-46157 _q0c7002-40cc1 _q0c7077-e08bd _q0c7171-402b9  6340172335_028992efe4 6340533807_416a00c66b 6340977266_66e5223396 6340983748_5129211053 af5d0970-0f29d