
Alweer ging Vettel weg van pole, met deze keer teamgenoot Webber naast zich. Vanaf de tweede rij gingen Alonso en Button van start. Hamilton had wel als tweede gekwalificeerd, maar omdat hij in de vrije trainingen een gele vlag had genegeerd werd hij 3 plaatsen teruggezet.
Bij de start sprintte Vettel het snelste naar de eerste bocht en vandaar uit begon hij, als vanouds, een voorsprong op te bouwen, waardoor hij in de rest van de race nauwelijks nog onder druk te staan van zijn volgers.
Webber had wederom een mindere start en al snel werd hij ingehaald door Button.In het achterveld waren er door de stoffige baan de nodige glijpartijen en helaas ondervonden daarvan verschillende coureurs de consequenties. Kobayashi parkeerde zijn auto naast de baan, Barrichello verloor zijn neus en Trulli werd in de rondte getikt. En net als Barrichello meldden ook Perez, Glock, Di Resta en Trulli zich in de pits. Voor Glock hield de race op en de anderen liepen grote achterstanden op.
De eerste pitstops zorgden voor weinig verrassingen in de kop van de wedstrijd. Maar niet lang daarna was er alweer vuurwerk tussen Hamilton en Massa. In de strijd om de 5e plaats reed Massa voorop, met Hamilton in zijn kielzog. Door de druk ging Massa wijd de bocht in en zette hiermee de deur open voor Hamilton. Hamilton dook gretig aan de binnenkant het gat in. Hij zat ruim langs Massa en ze raakten elkaar toen Massa instuurde.
Deze keer kon Hamilton er weinig aan doen, maar het kostte hem wel zijn neus en een aantal plaatsen door een ongeplande pitstop.
Massa zou voor zijn actie bestraft worden met een drive through.
De gifbeker van Massa was echter nog niet helemaal leeg. Zijn kwalificatiesessie op zaterdag was al voortijdig geëindigd, toen hij zijn rechter voorwielophanging kapot reed op de curbs. Zijn race eindigde voortijdig toen hij opnieuw hard over de curbs heenreed. Nu was het zijn linker voorwielophanging. Hiermee was hij de laatste van de 5 uitvallers.
Voor en na zijn stop voor de harde banden bleef Button onbedreigd op de tweede plaats rijden. Achter hem waren de verschillen kleiner. Webber, dan op de derde plaats had slechts een kleine voorsprong op Alonso.
Webber ging als eerste naar binnen en door net iets langer door te rijden kon Alonso de derde plaats van hem over nemen.
Tussen Rosberg op 5 en Schumacher op 6 was het gat wat groter. Rosberg ging als eerste naar binnen. Maar door een slechte stop van Rosberg en flink pushen van Schumacher kon ook hij een positie winnen.
Hamilton wist nog 7e te worden en Sutil haalde, voor het thuispubliek van Force India, de 9e plaats.
In de race om de tweede plaats in het kampioenschap heeft Button de beste zaken gedaan. Door zijn tweede plaats heeft hij zijn voorsprong op Alonso tot 13 punten uitgebreid.
Lotus Renault
Eigenlijk een teleurstellende race voor Lotus Renault. Hoewel beide coureurs nog hoger finishten, dan ze gestart waren, werden er geen punten gescoord.
Senna reed lange tijd rond in de punten, maar in de eindfase moest hij nog een stop maken om aan het bandenreglement te voldoen en hiermee gingen de punten verloren.
Bruno Senna, P12
“It was a very mixed race for me today. I got a very strong start where I jumped four places so I was delighted with that. But, unfortunately I suffered a KERS problem, so I had to fight the race without it which made things very difficult. After my strong start, the remainder of the first stint was poor but I managed to follow this up with a good second stint when we put another set of tyres on. We could have had a chance to get in the points, but we must now look forward and see what happens in Abu Dhabi.”
Vitaly Petrov, P11
“My start was good especially as I started with the hard tyres. I made an early pit stop but made a mistake with the clutch which lost me time as I couldn’t pull away. This disrupted our plan as I was supposed to come out in front of Sergio (Perez) and the Force India but didn’t manage to achieve this. The speed on the straights of those cars was higher than mine which made it impossible for me to overtake but I kept attacking like hell to try to pass. I had a lot of oversteer which made it difficult to drive and I did lose the car in Turn 9 after hitting the kerb, touching the grass and I almost lost the car, but luckily I was able to control it. It was quite a big moment.”
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
“Today was disappointing and overall this was a weekend of squandered opportunity. It’s very clear that we had pace at this track which provided a real opportunity for the team. At times during the practice sessions we managed show what we were capable of but we were not able to pull the quick laps out of the bag when it mattered. We now need to pull ourselves together for the last two races so we can close this season on a better note.”
Team Lotus
Kovalainen reed een goede race en kon opklimmen tot de 10e plaats. Uiteindelijk moest hij snellere coureurs aan zich voorbij laten gaan, maar hij werd toch nog 14e.
Trulli had minder geluk. Nadat hij in de eerste bocht aangetikt werd en daardoor de pits moest opzoeken was zijn race eigenlijk al voorbij.
Heikki Kovalainen, P14
“I had another good start, maybe not quite up there with the last two races, but avoided the problems in turn 1 and 3 and from there I had a really strong race. At one point I was running 10th and the car felt great all afternoon. I was still in it after the first stops and as the fuel level dropped I was able to keep pace with Senna ahead, and keep a gap to the cars behind, but when I went onto the hards it was much harder to keep up the pace. I was also seriously held up by the HRTs when they had blue flags shown to them. I think they held up Lewis as well and they definitely cost me quite a lot of time. I probably wouldn’t have finished any higher, even without them holding me up, but when we’re pushing as hard as we are, and fighting with midfield cars, it’s a good feeling, for me and the whole team.”
Jarno Trulli, P19
“The bad luck struck again. I had a pretty good start but then one of the HRT’s hit me from behind as we came out of turn three and that was basically the end of my race. I had a puncture and had to do almost a full lap to get me back to the pit, so from that position there wasn’t anything I could do. I think the car suffered some damage to the floor when I was hit as the balance had completely gone for the rest of the race and I just couldn’t put any decent times in. Despite that this has been another good weekend for the team. Our reliability has been strong, Heikki’s pace in the race was good so I just hope I have better luck in the last two races and help make sure we secure tenth in this year’s championship.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer
“A mixed result today for us. Unfortunately Jarno’s race was effectively ended on the first lap when an HRT crashed into the back of him, causing a rear puncture and causing damage to the rear floor, so all he could do today was make sure he brought the car home. Heikki drove a very strong race on a two stop strategy, running the soft tyre for the first two stints and then going on to the hard to the end of the race. He was fighting with the midfield all the way through and brought the car home to record another strong finish. Yet again we showed the progress the team has made throughout the season and we are continuing our strong end to 2011. Now we have two more races to look forward to – two more chances for us possibly to score our first point, but, more importantly, to finish tenth.”