Na een tumultueuze race met 2 safety cars heeft Vettel zijn tweede overwinning dit seizoen binnengesleept.
In het eerste deel van de race leken de kaarten anders geschud te gaan worden. Met ruime voorsprong had Hamilton op zaterdag de pole binnen gehaald, gevolgd door Maldonado, Vettel en Button.
Na het startschot sprintte Hamilton als eerste weg, gevolgd door Vettel en Button. Maldonado had in het gedrang 2 plaatsen verloren.
Veel van de rijders kwamen buiten de baan in de eerste bochten, maar dat leverde geen schade op en ook niemand werd ervoor bestraft.
Hamilton reed onbedreigd aan de leiding totdat zijn versnellingsbak hem in de steek liet en Vettel de leiding van de race cadeau kreeg.
De eerste safety car-situatie was een feit toen Karthikeyan met zijn HRT de muur raakte en er een wiel afbrak. Voor een groot deel van het veld was dit reden om de pits in te duiken voor nieuwe banden.
Alonso profiteerde volop van de safety car. Vlak van te voren was hij al gestopt en hierdoor kon hij doorschuiven naar de derde plaats achter Vettel en Button. De verrassend sterk rijdende Maldonado kreeg ondertussen het teleurstellende nieuws van zijn team te horen dat er iets mis was met zijn auto en dat hij daardoor de race zou moeten staken.
De herstart van de race liep bijna op tranen uit voor Button en Vettel. Vettel versnelde iets om meteen weer af te remmen. Iets waar Button niet op gerekend had en waar hij zich bijna in verslikte.
De race kwam zonder verdere kleerscheuren weer op gang. Maar lang zou dat niet duren.
Op dezelfde plaats waar Schumacher vorig jaar al op een voorganger knalde reed hij nu in een onbesuisde actie achterop de Torro Rosso van Vergne. Na de race zou Schumacher hiervoor bestraft worden met een gridpenalty van 10 plaatsen.
De crash van Schumacher was opnieuw aanleiding om de safety car te laten uitrukken. De tweede herstart verliep zonder problemen met Vettel nog steeds aan de leiding.
Bijna was er nog een safety car-situatie geweest. Massa zag een gaatje bij Senna en dook aan de binnenkant de bocht in. Senna klapte de deur keihard dicht en dat ze elkaar daarbij raakten kon niet uitblijven. Massa worstelde om zijn Ferrari onder controle te houden en al driftend kon hij zijn weg vervolgen. Ongetwijfeld met het hart in zijn keel.
Vooraan de kop van de race veranderde de posities niet meer, waardoor Vettel zijn tweede overwinning haalde, gevolgd door Button. Alonso wist met zijn derde plaats de schade in de strijd om het kampioenschap beperkt te houden.
Di Resta behaalde met zijn vierde plaats een uitstekend resultaat voor Force India.
Lotus
Kimi Räikkönen fought back from twelfth on the grid to maintain his third position in the Drivers’ Championship with a battling sixth place in the Singapore Grand Prix. Romain Grosjean finished close behind in seventh after a gruelling race with two safety car periods and a number of retirements. The team remains fourth in the Constructors’ Championship, 95 points ahead of Mercedes in fifth and 14 behind Ferrari in third.
Kimi Räikkönen, P6
After the result in qualifying today’s race was not too bad, but I think we had a chance to do a bit better. We weren’t quick enough to be fighting for the podium but the first safety car didn’t help us and maybe we could have gained an extra place without that. We were definitely faster than Michael [Schumacher] and Nico [Rosberg] but we ended up stuck behind them for most of the race which was frustrating. It’s so hard to overtake here that you have to rely on passing people in the pit stops or on someone making a mistake. I’m still third in the Drivers’ Championship but we’ve got some improvements to make for the next races to be fighting with the cars in front. Hopefully we can make a step forward in Japan and take it from there.
Romain Grosjean, P7
It was a tough race but not a bad result in the end. I made a good start, managed to hold position when things got quite close through the first few corners and the car felt pretty good throughout. Our performance was much better than what we would have expected at the start of the weekend. Of course, I dropped a position to Kimi as well ; he was quicker than me towards the end of the race and there was no sense in holding him up. It’s never easy as a driver to let someone past – even if it is your team-mate – but we need to be intelligent in these circumstances. My target is to be as close to Kimi as I can in terms of pace and we achieved that today, so after a difficult start to the weekend I think we can be pleased with this result.
Eric Boullier, Team Principal
We had a difficult start to the weekend but the team did a good job to recover. Qualifying was frustrating after both cars showed strong pace in Q1 and the first part of Q2 but ultimately fell short of what we were hoping for in the end. The race pace from both cars was good and although we were unlucky with the first safety car our strategy worked well. After a difficult weekend for us Kimi is still third in the Drivers’ Championship and we have not lost too much ground to McLaren and Red Bull in the Constructors’ standings so that is a big positive. The fact that we feel our lack of performance here was quite unexpected shows our ambition and our priority for the rest of the season will be to make sure we’re in the sort of positions we know we can achieve right from the start of each weekend.
De volgende race is op 7 oktober in Japan.