Voor de derde keer op rij heeft Vettel de GP van Singapore gewonnen. En hoe!
Bij de start kon Rosberg hem nog heel even bijbenen. Rosberg wist zelfs nog even voor Vettel te komen, maar ook dat was een bocht later al weer recht getrokken.
Vandaar uit kon zijn sprint naar de overwinning verder gaan.
Alonso had ondertussen een wereldstart gemaakt. Vanaf de 7e startpositie stootte hij door naar de 3e plaats. En daarmee de sterk gekwalificeerde Grosjean naar de 4e plaats terugverwijzen.
Grosjean zou niet veel later ook de 4e plaats moeten prijsgeven aan Webber.
Daarna waren er weinig wisselingen meer aan de kop van het veld.
Singapore staat er ondertussen om bekend, dat er nauwelijks een race voorbij gaat zonder safety car. En ook nu weer was het raak. Halverwege de race werd de safety car de baan op gestuurd, nadat Ricciardo zijn Torro Rosso in de vangrail boorde.
Voor een aantal coureurs was dit de gelegenheid om voor nieuwe banden naar binnen te gaan en te proberen de race uit te rijden. Zo ook Alonso en beide Lotuscoureurs.
Räikkönen werd op zaterdag tijdens de kwalificatie geplaagd door hevige rugpijn. Hierdoor kon hij zich slechts als 13e kwalificeren. Tijdens de race was hier echter niets van te merken. Na een knappe inhaalrace eindigde hij als 3e en scoorde wederom een podiumplaats.
Even leek dat een hachelijke zaak. Webber had nieuwere banden en na een opmars door het veld in de laatste fase van de race leek ook Räikkönen verschalkt te gaan worden. Totdat Webbers motor begon te haperen en hij in moest houden.
Langzaam begon Webber terrein te verliezen totdat halverwege de laatste ronde zijn motor de geest gaf. Met dank aan Alonso, die als 2e finishte, hoefde hij niet het hele stuk terug te lopen. Net als Ayrton Senna jaren geleden een lift kreeg, kreeg ook Webber een lift. Een actie die hem overigens wel een gridstraf van 10 plaatsen opleverde.
De prestatie van Räikkönen laat ook zien hoe de race van Grosjean had kunnen verlopen. In de tweede helft van de race, toen hij op de 6e plaats lag, voor de laatste keer gestopt was en met coureurs voor hem, die nog moesten stoppen, kreeg hij een probleem met een lucht tank. Een probleem dat hem naar binnen dwong en wat tot zijn uitvallen zou leiden.
Van der Garde reed een goede race en eindigde als 16e en snelste van de nieuwe teams.
Vlak na de vorige race werd officieel bekend gemaakt dat Räikkönen na dit seizoen het team van Lotus gaat verlaten. In het nieuwe seizoen gaat hij wederom voor Ferrari rijden.
Massa wordt ondertussen genoemd als kandidaat om het lege plaatsje op te vullen. Later ongetwijfeld meer.
Lotus F1
Kimi Räikkönen drove through the pain barrier to finish in a superb third position, whilst Romain Grosjean felt pain of a different kind after a forced retirement whilst battling for his own potential podium finish in the Singapore Grand Prix. Both drivers put in fantastic performances around the tight confines of the Marina Bay Street Circuit; one of the most gruelling races of the season.
Kimi remains in fourth place in the Drivers' Championship on 149 points – now just 2 points behind Lewis Hamilton with Mark Webber a further 19 points behind – whilst Romain remains eighth on 57 points. The team remains in fourth place in the Constructors' Championship on 206 points from Ferrari's 267 and well ahead of fifth-placed McLaren who have 76 points.
Romain started from P3 on a scrubbed set of super soft tyres, changing to a scrubbed set of super softs on lap 15, a new set of mediums tyres on lap 25 and finally stopping for a further set of scrubbed mediums on lap 33 while his engine air tank was refilled. He retired on lap 37 due to lack of engine air pressure.
Kimi Räikkönen, P3
"It's been a difficult weekend, so to finish on the podium is a good result. The car felt good and it could have been even better if I'd been able to do more work in practice, but even with a better qualifying performance I think third was the maximum we could achieve today. The problem with my back hasn't been ideal, but it felt much better than yesterday and I didn't really notice it in the race, only afterwards. I have some time to recover before Korea and we were pretty strong there last year, so let's see what we can do next time out."
Romain Grosjean, DNF
"The race was going pretty well and I think a second or third place finish was a realistic prospect. We had a good strategy pitting under the safety car and we should have finished well, but unfortunately today my engine had other ideas. We lost air pressure and the team tried to fix the problem by topping it up with an additional pit stop, but that didn't work so we had to retire which is never what you want to happen."
Eric Boullier, Team Principal
"Once more Kimi drove an exceptionally strong race today – even without considering his back pain – whilst the team did an amazing job with the strategy for both drivers. Were it not for Romain's engine problems we should have had both cars home in third and fourth. It's unfortunate that Romain had the problem with the pneumatic system of his engine as he showed strong pace in the race after putting in superb performances on both Friday and Saturday. This level of downforce suits our car and that's the level we're running for the remaining tracks this season; we will fight for podiums for the rest of the year I'm sure."
De volgende race is op 6 oktober in Zuid-Korea.