GU5G1811Na een spectaculaire race is Vettel weer terug in the winning mood.

Ook in Spa was er weer een pole voor een Red Bull en wederom voor Vettel. Hamilton startte als 2e, gevolgd door Webber.

Bij de start was het behoorlijk dringen voor de eerste bocht. Vettel behield nog net de leiding voor Rosberg, die vanaf de 5e startplaats een superstart had gemaakt. Een paar bochten later zou hij de leiding zelfs overnemen van Vettel.  En Webber? Die had alweer een slechte start.

 

In het middenveld en in de staart waren er meer problemen bij de eerste bocht.

 

Senna, de opvolger van Heidfeld bij Lotus Renault, had zich knap gekwalificeerd op de 7e plaats. Maar bij de eerste bocht remde hij te laat en reed hierdoor Alguersuari uit de race. Senna zou hiervoor een drive through krijgen.

In het achterveld liepen Trulli en Kovalainen beide schade op door tegen elkaar te rijden. Kovalainen reed zijn neus hierbij kapot. 

Rosberg kon Vettel een aantal ronden van zich afhouden, maar nadat het DRS-systeem eenmaal geactiveerd was, nam Vettel de leiding weer eenvoudig terug.

Lang bleef Vettel niet aan de leiding. De kwalificatie had het beste van zijn banden gevergd en dus moest hij al snel naar binnen voor nieuw rubber. De leiding in de race ging nu over naar Alonso en bij zijn stop naar Hamilton.

Hamilton reed een sterke race totdat hij na zijn stop Kobayashi inhaalde. Bij het positioneren voor de komende bocht raakte hij Kobayashi en knalde van de baan af. Reden voor de safety car om de baan op te komen. Vettel dook hierop snel de pits in voor nieuwe banden en kwam als derde, na Alonso en Webber weer terug op de baan. Na de herstart ging Vettel, geholpen door versere banden, al snel Webber voorbij en niet veel later was ook Alonso de sigaar.

Door diverse stops wisselde de leiding nog een aantal keren, maar het was Vettel, die als eerste over de streep zou gaan.

Tijdens de race maakte Button een grote opmars door het veld heen. Door een slechte kwalificatie ging hij slechts als 13e van start. En ook zijn start verliep niet vlekkeloos. Button liep bij de eerste bocht schade op aan zijn neus en kont. Maar hij had wel genoeg snelheid. Door zijn 13e startplaats had hij ook een extra setje zachte banden over. In de slotfase van de race kon Button hiervan optimaal profiteren door Alonso nog voorbij te gaan voor de derde plaats.

Het gat met Webber was echter te groot, zodat Webber de 10e dubbel van Red Bull completeerde.

Niet alleen Button maakte veel plaatsen goed. Schumacher deed er nog een schepje bovenop.
In de kwalificatie werd Schumacher nog ingehaald door zijn eigen achterwiel, waardoor hij als laatste van start moest gaan. Zijn slechtste kwalificatie uit zijn carrière! In de race bracht hij het zeer knap tot de 5e plaats! Voor Schumacher was het sowieso een bijzondere race. 20 jaar geleden beleefde hij in Spa-Francorchamps zijn eerste, zij het een korte, F1 race.

Lotus Renault

Vanwege tegenvallende resultaten is Heidfeld aan de kant gezet. Op Spa en Monza neemt Senna zijn plaats in en nu Romain Grosjean in Spa GP2-kampioen is geworden zal hij waarschijnlijk na Monza het stoeltje van Heidfeld overnemen. Tenzij Heidfeld dit met legale stappen zou kunnen voorkomen.

Senna kwalificeerde zich sterk met een 7e startplaats, maar doordat hij Alguersuari uit de race reed en hierdoor voor een nieuwe neus naar binnen moest en voor de aanrijding bestraft werd, waren zijn kansen op een goed resultaat verkeken. Uiteindelijk finishte Senna als 13e en dit is nog steeds zijn beste resultaat tot nu toe.

Vitaly Petrov, P9

“I think we’ve made a big step forward with the car, and you can see that I was in top ten contention for all of the race - and close to the Mercedes - so we need to keep working in this direction. Our strategy was good, however we lost out on our top speed which meant I found it very difficult to overtake. The car was very strong on the corners, and we were very good on the brakes until I had issues at the end. For the final laps I was driving differently to compensate for the brake concerns, but unfortunately I spun right at the end as I had totally lost my front brakes. Looking at the performance of the weekend, overall I’m quite happy.”

Bruno Senna, P13

“Unfortunately I made a mistake in the first corner, which cost me the chance of really causing a stir at the top end for the remainder of the race. So, firstly I would like to say sorry to Jaime (Alguersuari) for that. I made a mistake in the braking area, so that meant I slipped back and couldn’t compete where I wanted to; this left me quite lonely at the back for a while! However, once I’d paid the price with the drive through penalty I was able to start making some progress and my race pace was actually quite strong, so I kept pushing and was pleased with how I drove from then on. Obviously I would like to have finished higher, considering my grid position, but I’ve now got a good pace to build on and take me through to Monza, which is another of my favourite tracks. We’ll sit down and learn where we can improve but the foundations are there.”

Eric Boullier, Team Principal and Managing Director

“I take mixed feelings from today because we suffered from a difficult first corner, which prevented us from scoring more points. Having said that, both Vitaly and Bruno drove a respectable race from this point on, and ensured we would take something away from this weekend. Importantly, we have at least returned to the points with Vitaly’s ninth position. It’s good to see that we’ve improved our pace, and there are clear indications that some of our vigour has re-emerged following some tricky races recently. This weekend has acted as a real building block for Monza, and I’m glad to say that spirits are higher than they have been for a while.”

Team Lotus

Ondanks de problemen bij de start zijn Trulli en Kovalainen 14e en 15e geworden.

Er schijnen geruchten rond te gaan, dat de naam Team Lotus weer gaat verdwijnen. Het team zou dan genoemd worden naar Caterham. Caterham is een tijdje geleden overgenomen door o.a. Tony Fernandes. We zullen het zien. 

Jarno Trulli, P14

“For me and the whole team that was a really good race. I had a great start, passing a few other cars away from the line but then the accident in T1 meant both Heikki and I suffered damage – him to his nosecone, me to the floor and I had to run the whole race with that damage, so to finish 14th after that is just fantastic. Apart from the start I enjoyed the whole race – I passed a number of cars and when the safety car came out I was able to close the gap to the cars ahead. That gave me the chance to fight with the Renault and I passed him and was then able to keep pace with the other guys ahead. One of the best points of the race was the first stop I made – I came in just behind one of the HRTs and the pitcrew did a brilliant job to get me out fast enough to pass him in the pitlane, so I want to thank them and the whole team for a really solid weekend. Racing like this, with no problems and with a car I can fight with all afternoon is very satisfying, so now I can’t wait to get back in when we get to Italy and keep up the momentum we’ve built up here.”

Heikki Kovalainen, P15

“That was a good race for us, obviously apart from the start! I got off the line well but it all tightened up at the first corner and I touched Jarno after someone else had hit me – I was caught in a bit of a sandwich but after I’d pitted and had a new nose it all went pretty well from there. The soft tyres weren’t working quite as well as the mediums, but I was still able to push and the main thing is we had a two car finish in strong positions, so that’s a good end to the weekend.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“That is a very good result for the whole team today and goes down as one of our strongest performances since we came into the sport. We had a poor start where both cars were last after making contact in the first corner but we recovered very well, and to have finished in 14th and 15th after that is very pleasing. Both drivers were excellent today, but the pitcrew deserve special praise for having taken a massive step forward in their performance. All our stops were exactly what we needed so congratulations to them for a job very well done today.”

De volgende race is op 11 september op Monza.

6082446479_c00a690237 _G7C9864 _Q0C2337 _X5J4280 _X5J9423 6082446479_c00a690237 6084903781_7fe8e7baae 6091972989_806ab762c1 6091984735_a9d2d3f8b8 6092511184_be8cda576c 6092525030_4e26fb8c72 GU5G1811