6001236324_2af9c58212_bNa een knappe race in wisselende weersomstandigheden heeft Button zijn 200-ste race gewonnen en voor de derde achtereenvolgende keer is Vettel afgetroefd.

Op zaterdag had Vettel nog net de pole gehaald voor de McLarens van Hamilton en Button en ook bij de start was hij als eerste weg bij regenachtige omstandigheden. Maar al snel werd duidelijk, dat hij niet zomaar van de rest van het veld zou wegrijden.

Al meteen in de beginfase plaatste Hamilton verschillende aanvallen om de koppositie. Op de gladde baan ging Vettel wijd en Hamilton kon er daardoor gemakkelijk voorbij. Ook Button sloot daarop aan bij Vettel.

De regen was ondertussen gestopt en de baan begon op te drogen. Reden voor Webber, dan op de 6e plaats, om als eerste naar binnen te gaan voor slicks. Al snel werd dit voorbeeld door de rest van het veld gevolgd. Van de top 3 ging Button als eerste naar binnen, een ronde later gevolgd door Hamilton en Vettel.

Met meer temperatuur in zijn banden verwees Button kort na de pitstop Vettel naar de derde plaats. Webber lag op dat moment 4e gevolgd door Alonso.

Lang leek het erop, dat de race ook zo zou eindigen. Hamilton en Button hadden een ruime voorsprong opgebouwd op Vettel. En Vettel op zijn plaats had een ruime voorsprong op nummer 4.

Totdat het weer begon te regenen en de baan gladder en gladder werd. Door de natte baan spinde Hamilton en Button nam de leiding over. Bij het terugkomen op de baan hinderde Hamilton andere rijders en daar zou hij met een drive-through bestraft worden, maar niet voordat de leiding verschillende keren, door spins en wijd gaan, heen en weer ging tussen Button en Hamilton. En Hamilton de leiding weer terug had.

Als leider in de wedstrijd ging Hamilton, net als Webber naar binnen voor intermediates, terwijl Button, Vettel en Alonso bleven doorrijden  op slicks. Het hield op met regenen en binnen een paar ronden bleek al, dat slicks de beste keuze waren en Alonso Hamilton voorbij ging. Hamilton en Webber moesten weer opnieuw banden wisselen.

Door de bandenwissel en zijn straf kwam Hamilton als 6e achter Webber terug op de baan. Massa op de 4e plaats werd snel door Webber en Hamilton aan de kant gezet. In de slotfase en met behulp van een achterligger passeerde Hamilton ook nog Webber, en finishte daarmee op de vierde plaats.

In de top 3 kwamen geen veranderingen meer en Button won zijn jubileumwedstrijd voor Vettel en Alonso.

Ook voor Torro Rosso was het een jubileumrace. Het was hun 100-ste race en die beloond werd met punten. Alguersuari werd 10e en Buemi klom zelf op, na 15 posities te hebben goedgemaakt, naar de 8e plaats.

Lotus Renault

Wederom een teleurstellende race van Petrov en Heidfeld. De kwalificatie was niet erg indrukwekkend en de racepace al evenmin.
Heidfelds race kwam in ieder geval tot een spectaculair einde. Rokend verliet hij na zijn tweede stop de pits. De problemen waren zo groot, dat hij zijn auto al snel aan de kant zette. De vlammen hadden hierna vrij spel en de auto werd afgeschreven met een kleine ontploffing aan de zijkant.

Heidfeld kwam ongedeerd uit de auto.

Vitaly Petrov, P12
“Today it was a very difficult race with very changeable weather conditions. When the rain returned near the end of the race I lost temperature in my tyres and this made the car’s handling very difficult. It looked like the wet conditions would continue so I changed to the intermediates, but it did not last as long as we thought. Maybe we should have changed to the super softs, but it is so difficult to predict the weather, and many other teams did the same thing. I am a little disappointed as it was possible to score points had we done the perfect strategy but it was not to be today.”

Nick Heidfeld, DNF
“Not a good race for me today, and it’s the second consecutive weekend without finishing, so obviously I’m very disappointed. My second pit stop was longer than expected, the car overheated and I noticed smoke coming from the rear. It worsened, and then I noticed the flames so I had to pull over at the end of the pit lane and cut my race short. The last couple of races have not been what I hoped for, but we have a few weeks now to reassess and come back stronger after the August break.”

Team Lotus

Met 2 uitvallers een weekend om snel te vergeten.

Heikki Kovalainen, DNF

“A weekend of real ups and downs for me. I struggled to find a decent balance in the practice sessions but then it all came good in quali where I put in a really good lap after finally getting comfortable with the setup. I started the race well and was keeping pace with Maldonado, Sutil, Perez and the guys around me, and right through the early stops I was able to push them, and keep pulling away from the guys behind. We came in for inters when the rain really started again about two thirds of the way through the race, then back in pretty shortly afterwards for options again, but then I was given the instruction to shut the engine off due to a water leak. Having seen how close we were in race pace to the midfield I’m not disappointed – it’s just another step in the growth of the team and we’ll pick up where we left off in Belgium in a few weeks time.”

Jarno Trulli, DNF

“My run of bad luck in Hungary seems to have struck again! The car has been great all weekend and even though I didn’t have the best start I was really enjoying myself out there. I got past Timo pretty early on and then had a good first stop but it looks like a water leak brought my race to an early end. Despite that, the steps forward we’ve taken here have been really positive, so after the break I’m sure we’ll be back fighting again at Spa.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“A disappointing end to a strong race. Jarno stopped with a water leak and it looks like the same problem also ended Heikki’s race later on, but we need to get the cars back and take a closer look before we can be sure what the problems were. Until they stopped both Jarno and Heikki were having strong races, particularly Heikki in the middle stint when he was keeping a lot of cars behind him. So, overall it is disappointing to end like this, but we have definitely taken a step forward here so now we can go into the well deserved mid-season break which the whole team, here at the track and back at the factory, definitely deserve, and come back refreshed and ready for an even better second half of the season  when we return in Spa.”

De volgende race is op 28 augustus op Spa-Francorchamps.