Na een chaotische en spannende race heeft Ricciardo zijn tweede verdiende overwinning behaald.
Een flinke regenbui voor de race zorgde ervoor dat de race op intermediates gestart werd.
Rosberg vertrok van pole om al snel een voorsprong op te bouwen op Bottas en Vettel.
Hamilton volgde op grote afstand. Met een brandende auto kwam zijn kwalificatie voortijdig tot een einde. Door de opgelopen schade moest hij vanuit de pitstraat starten.
Hamilton was het gat naar de top tien aardig aan het dichten totdat Ericsson, na een kwartiertje racen, keihard van de baan knalde. Reden genoeg om de safetycar de baan op te sturen.
Het momentum was niet in het voordeel van de top vier. Zij waren net de ingang van de pits voorbij en zouden een ronde later de pits bezoeken. De coureurs daarachter, aangevoerd door Button en Ricciardo, doken meteen de pits in en namen daarmee de leiding over in de race.
De safety car maakte aanstalten om naar binnen te gaan, maar een spin en een crash van Grosjean zorgde voor een langere periode.
Na de safetycar pakte Ricciardo de leiding, voor Button. In de veronderstelling van meer regen kozen de McLaren-coureurs opnieuw voor intermediates, daar waar de rest van het veld voor de zachte banden ging. Op de nog natte, maar opdrogende baan, ging Button Riccardo gemakkelijk voorbij.
Het uitblijven van regen bevestigde de verkeerde gok van Button en al een paar ronden later besloot hij om ook voor de slicks te gaan. Opnieuw ging Ricciardo aan de leiding.
Halverwege de race was het weer raak. Nu boorde Perez zijn Force India na een spin in de muur van het rechte stuk. Uitrukken van de safety car was onvermijdelijk. Net als het wisselen van banden.
Na de herstart was het veld opnieuw door elkaar geschud. Nu pakte Alonso de leiding. Ricciardo lag nu op de 6e positie.
In de eindfase van de race, toen iedereen voor het laatst gestopt was, ging Alonso aan de leiding, voor Hamilton en Ricciardo.
Even leek een nog grotere sensatie in de lucht te hangen, een winnende Ferrari of zelfs een overwinning van een uit de pits gestarte Hamilton. Een paar ronden voor het einde maakte Ricciardo zijn eigen droom waar om beide voorbij te gaan en de zege te grijpen.
Lotus F1
If you didn’t watch the Hungarian Grand Prix, make sure you do. A highly eventful mixed weather race saw a flurry of activity both on track and in the pits with Pastor Maldonado leading the Lotus F1 Team effort with a hard-fought thirteenth position come the chequered flag.
After a heavy shower soaked the track shortly before the race start, all competitors left the grid on Pirelli’s intermediate tyres, with a then rapidly drying track making the game of when to call the change to slicks.
A safety car forced the issue, with all but brace of drivers opting to change to the dry weather tyres. As the cars then circulated behind the safety car, Romain sought to keep his slicks in their temperature operating window, but a weave onto a still wet white line meant a spin into retirement for the team’s French driver.
Romain Grosjean, DNF
“The conditions on the circuit this afternoon were very tricky and we couldn’t get the best out of the tyres. We made the right call to move to slicks when the safety car came out – like most of the grid did – but I made a mistake when I was trying to keep the tyres warm. Unfortunately, I touched the white line and spun and that was it.
I feel very sorry for everyone in the team who are giving everything they can to give me the best car possible. We didn’t finish the race today which is very disappointing.”
Now leading the Lotus F1 Team charge, Pastor was also to have a challenging race, with a number of off-track excursions in keeping with most competitors.
Pastor Maldonado, P13
“It was a tough race for us. It was a struggle to find enough grip and the track surface was very slippery.
We didn’t always have full power, which certainly added to the challenge in what was already a pretty difficult race with the changeable conditions. We weren’t able to close in on the cars ahead along the straight which made it hard to overtake, and there aren’t many places to overtake around here.”
Following the Hungarian Grand Prix, the team returns to Enstone for a week before enjoying two weeks of ‘summer shutdown’ ahead of the next event, the Belgian Grand Prix on August 22-24.
De volgende race is op 24 augustus in België.