Voor het eerst sinds Adelaide in 1988 stond de naam Lotus weer op het podium! Met een geweldige derde plaats hebben Petrov en Lotus Renault een goede start van het seizoen gemaakt.
Na met overmacht de pole te hebben veroverd heeft Vettel met overtuiging de eerste race van het seizoen op zijn naam geschreven. En is hij begonnen, waar hij het vorige seizoen mee geëindigd is.
Vettel kwam meteen goed weg bij de start, gevolgd door Hamilton, die Webber maar net van zich af kon houden. In het tumult rond de eerste bocht stoomde Petrov van zijn 6e startplaats door naar de derde positie. Alonso en Webber vielen ver terug.
Vettel liep ondertussen snel uit op Hamilton, totdat zijn achterbanden versleten waren en Hamilton weer dichterbij kwam. De meeste coureurs zouden merken, dat de rondetijden snel opliepen met versleten banden.
Vettel moest naar binnen voor nieuwe banden. Lang kon Hamilton niet profiteren van de stop van Vettel, want na zijn stop en met vers rubber zette hij meteen weer de snelste tijd neer. Na de stop van Hamilton pakt Vettel de leiding weer terug.
Petrov reed ondertussen op de vierde plaats. Voor het was de kop al uit het zicht en achter hem woedde de strijd om de vijfde plaats tussen Massa en Button. Keer op keer probeerde Button om Massa te verschalken, maar het lukt het steeds maar niet om er voorbij te komen. Totdat Massa Button naar buiten drukte en hem dwong de bocht af te snijden. Volgens de regels moest Button de positie teruggeven aan Massa, maar dat deed hij niet. Deze blunder leverde hem een drive through-penalty op. Alonso was Massa inmiddels al voorbij en klom hierdoor gemakkelijk op naar de vijfde plaats.
Door een keer minder te stoppen als Webber klom Petrov op naar de derde plaats en wist deze positie tot het einde vast te houden.
Met een chaotische derde stop en ook een uitstapje buiten de baan verspeelde Webber zijn vierde plaats aan de eerder gestopte Alonso. Met zijn versere rubber kwam Webber snel dichterbij aan Alonso, maar hij moest al snel afhaken omdat het beste van zijn banden er inmiddels af was. Zonder deze druk van achteren richtte Alonso zich op Petrov, maar in het korte restant van de race kon dit geen echte bedreiging meer opleveren.
Aan de posities aan de top was niets veranderd. Hamilton was door een loszittende bodemplaat al geen bedreiging meer en dus reed Vettel comfortabel aan kop op weg naar de eerste overwinning voor hem en Red Bull in Australië.
De resultaten van de andere teams waren gemengd. Voor HRT was het een heel kort weekend. Hun wagen kwam in Melbourne voor het eerst op de baan, maar in de kwalificatie bleken ze niet snel genoeg om de 107% te halen.
Ook voor Mercedes eindigde de race teleurstellend. Door de schade van een aanvaring met Alguersuari viel eerst Schumacher uit en later viel ook Rosberg uit na schade door een aanrijding met Barrichello, die daarvoor met een drive trough penalty werd bestraft.
Beide Saubers reden een prima race, met Perez als snelste rookie. Na de race zouden ze beide gediskwalificeerd worden omdat de achtervleugels niet aan de reglementen voldeden. Hierdoor eindigden beide Force Indias alsnog in de punten.
Lotus Renault
Petrov beleefde in Melbourne een droomstart met zijn eerste podium. De prestaties van Heidfeld waren teleurstellend. Zijn race zou al moeilijk worden door zijn slechte kwalificatie (18e plaats), maar het werd ook niet bevorderd door opgelopen schade tijdens de eerste ronde. Hoewel dit niet op de TV te zien was, liep hij grote schade op aan zijn rechtersidepod.
Vitaly Petrov, P3
I'm delighted to be here on the podium, especially after the winter that we had as a team, which was very tough. Even during testing we didn't really know where we were compared with the others, but we continued adding new parts to the car this weekend, and they worked pretty well. I made a great start today, which was probably the key for my race because it got me ahead of Alonso and Button, and I was able to run in some clean air and push hard, as well as looking after my tyres. Our two-stop strategy was clearly the right decision and we made it work. I have to say a big thanks to everyone in the team for working so hard and for supporting my over the winter. This result is for all of us and I'm totally ecstatic.
Nick Heidfeld, P14
Today was a tough race. I'm obviously disappointed not to finish in the points, but it just wasn't possible, especially after I got hit on the first lap. It's a shame because I had made such a good start from 18th to 12th by the first corner. The damage to the car was quite severe, mostly to the right hand bodywork, sidepod and engine cover. So it wasn't a strong race for me at all. But, I'm pleased for the team and Vitaly that we have this excellent result today. It shows that we have a competitive car and that we can fight hard this year.
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
The podium today is a huge relief and a big reward for all the work which has been done by all the team, and obviously I am very happy. It shows that the decision we took to be aggressive with the design of the car was the right call, and it's something we can build on going forward. The performance of Vitaly was very strong and it shows that we can deliver strong results this season. In fact, I have no doubt that both our drivers can be fighting towards the front at the next race and that we can build on the competitiveness we have shown this weekend.
Team Lotus
Hoewel Team Lotus duidelijk sneller was dan de Virgins is het gat naar voren nog niet gedicht. Kovalainen viel uit met een kapotte radiator, maar Trulli wist de race wel uit te rijden en eindigde op de 15e plaats op 2 ronden achterstand.
Heikki Kovalainen, qualified 19th, DNF: "Until the retirement I was very pleased with my own performance. I had a good start and was then staying with Alguersuari and Perez until the water leak brought my race to an end. I think this has been a bit of a tricky weekend for us, perhaps more difficult than we had anticipated, but we have some time now to analyse why the pace wasn't quite where we had expected it to be and to work on the reliability before we get to Malaysia. We're all ready to put in the hard work to make sure we keep moving forward, and these are still early days in the life of Team Lotus so we'll put in the hours and look for an improved performance in our home race in Malaysia."
Jarno Trulli, Car 21 - qualified 20th, finished 15th: "It was really good to finish the race and to show that there is some pace in the car, despite some of the problems we have had to work through this weekend. We now have a lot of very useful data we can use to help us move ahead in Malaysia and China and I think once we have got through these early teething troubles we will show that we have taken the step forward we want to this year."
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: "After a pretty tough weekend I am very pleased with both Jarno and Heikki's race performances. We had an issue with water leak on the radiator on Heikki's car and soon after his pitstop that unfortunately brought an end to his race. He had been very strong on the options so that was a shame, but he had looked good until that point which is obviously encouraging. Jarno struggled early on with the prime tyres so we swapped him onto the options and he quickly found his pace. Our speed in the race was much more representative of the pace we had shown in testing so for Malaysia the target is to make sure we achieve that level throughout the whole weekend. In summary it was good to get one car to the end with solid pace and thank you to the whole team for some very good work all week."
Tony Fernandes, Team Principal: "I am happy. After a tense day to see Jarno have a strong finish in 15th and show good speed in the race is very pleasing. We knew we had a potential issue with the radiator on Heikki's car so when he had to pull over it was not a surprise, but the main thing for me today is that the pace we showed in the pre-season tests is back. We were able to stay with the midfield teams and that has been the stated target for this year so now we know we have a base to build on for the season ahead and some time to fix the radiator issue before we go home to Malaysia for the next race. With the work ethic and spirit in our team I am confident we will take another step forward in Sepang and we are all very excited about coming home again for the next race."
De volgende race is op 10 april in Sepang Maleisië.