Wederom een spannende race met een 1-2 voor McLaren en met Hamilton als terechte winnaar.
Waar vooraf nog rekening gehouden werd met, of misschien wel gehoopt op een of meerdere safety car-situaties, in de hoop om de banden te sparen, werd door het uitblijven hiervan, de bandenslijtage een nog belangrijkere factor in de race. De gevolgen van de bandenslijtage bleken al snel na de chaotische start, die voor verschillende coureurs een nieuwe neus betekende. Hamilton vertrok van pole, in de eerste pole van het seizoen, die niet voor een van de Red Bulls was.
Een pole, die hij binnengehaald had, mede door het gebruik van de zachte band in de kwalificatie. En ook Button zou starten met de zachte band. Van de zachte band wisten de teams al, dat deze snel zou slijten. Hierdoor werd de druk meteen na de start al opgevoerd door de Red Bulls en Alonso. Na de start wist Hamilton de leiding nog te behouden. Het leek er even op, dat hij ingehaald zou worden door Vettel, maar hij dook, net voordat het zover zou zijn, de pits in voor nieuwe banden. Alonso pitte meteen mee met Hamilton en zou, in een nek aan nek sprint, net voor Hamilton de baan weer opkomen. Lang heeft Alonso er niet van kunnen genieten, want Hamilton had hem al snel weer te grazen genomen. Webber was eerder Button al gepasseerd en daarmee lagen Vettel en Webber op 1 en 2 in de race. Vettel en Webber moesten echter ook al snel weer naar binnen voor nieuwe banden, waarmee Hamilton en Alonso de leidende posities weer overnamen. Door alle pitstops van rijders voor hem wist Kovalainen nog op de 6e plaats rond te rijden, maar zou, zoals te verwachten, langzaam terug zakken.Na de tweede serie pitstops nam Webber de leiding in de wedstrijd over. Hij wist een ruime voorsprong van 11 seconden op te bouwen op Hamilton. Echter door steeds slechter wordende banden bleef hier niets meer van over en in de 50e ronde werd Webber ingehaald door Hamilton. Veel maakte dat niet uit want Webber moest nog naar binnen voor de zachte banden, die hij nog niet had gebruikt. Na zijn stop zou hij als 5e achter Vettel weer terug de baan op komen.
In de staart van de wedstrijd zou Button Alonso nog passeren en zo de 1-2 compleet maken.
Door de dubbelzege van Hamilton en Button is Hamilton de nieuwe leider in het kampioenschap en heeft McLaren zijn leidende positie voor de constructeurstitel verstevigd. Vettel en Webber eindigde als 4 en 5.
Na een goede seizoenstart is het nieuwe doel van Lotus om de staart van de gevestigde teams binnen te hengelen. Met een verschil van slechts 2 tienden van een seconde in de kwalificatie tussen de Sauber van Kobayashi en Kovalainen was het doel van deze race om de saubers voor te blijven in de race. Door het uitvallen van beide Saubers is dat niet gelukt, maar en beter nog, het lukte Kovalainen wel om de Renault van Petrov voor te blijven. Een goede prestatie. Kovalainen zou als 16e finishen.
Heikki Kovalainen:“It’s been a great weekend, and I’m really pleased for the whole team with the result today. We finished ahead of Petrov and lapped the other new guys, and although it was hard work managing the tyres, it’s still great to show what we can do. The race itself was tough, but it’s all about the result – I didn’t have any technical problems with the car, but the rear wasn’t working quite as I’d have liked, and I think that was down to the tyre wear.”
Het lijkt wel of Trulli altijd pech heeft. Na ook al technische problemen in de vrijdagtrainingen, zou hij wederom uitvallen. Jarno Trulli: “It’s such a shame I had to pull over - I had a great start and then I was really flying during the race. We got the strategy right on the tyres, and my pace was good - I was keeping up with the boys in front, and I was overtaking our other rivals. But then I felt a vibration that caused a problem with the braking system and I had to pull over. Still - we have to move on. It’s another learning curve for the team and I think it’s great to see that in the race I could really push and was putting in some very good lap times.”
Tony Fernandes, Team Principal: “I’m very happy with the result today, and the whole weekend’s work. We got 42 laps from Jarno and Heikki drove an absolute cracker - beating a Renault was great, and Heikki did really well to hold him off, but the main aim for us is to get both cars home, and we’ll keep working on that back at the factory and at the track. Now we go to Valencia where we’ll be celebrating the 500th F1™ race Lotus has competed in, and the ninth for Lotus Racing.”
De volgende race is op 27 juni in Valencia. Dit wordt de 500e F1 race van Lotus!