Vandaag deed Lotus Racing voor het eerst mee aan de testdagen op het Spaanse Circuit Jerez. Net als andere teams had ook Lotus te maken met aanloop problemen. Zo reed de Maleisiër Fairuz Fauzy, de test- en reserverijder van het team, zonder stuurbekrachtiging! Door problemen met de leverancier ontbraken een aantal onderdelen. Het gaat weer net als vroeger.....
Kort na 09.00 uur reed Fauzy de T127 het circuit op, om al snel een korte pitstop te maken. Vervolgens reed hij gedurende deze dag totaal 76 ronden.
18-02-2010
Op dag twee was Heikki Kovalainen al vroeg op de baan, om exact 09.00 uur startte hij zijn initiële ronde om vervolgens zijn eerste bevindingen met het team te delen in de pits. Na 30 ronden ging het helaas fout, hij gleed naast de baan en kwam tegen de vangrail tot stilstand. Dit kostte de neus en... een reserve exemplaar ontbrak!
Dat mag op dit niveau toch niet voorkomen denk ik dan. De herinneringen aan 'the old days' komen spontaan terug. Toen werd door het team (Colin) zo veel mogelijk bezuinigd. Nu maken we mee dat op dag 1 delen van de stuurbekrachtiging ontbreken door gedoe met de leverancier, op dag twee is er geen extra neus.
19-02-2010
Op dag drie was het wederom Heikki Kovalainen die de auto testte gedurende totaal 68 ronden.
Op de foto's van de 1e echte testritten op Jerez zien we Heikki Kovalainen (groene helm) en Fairuz Fauzy (gouden helm); Jarno Truli draagt een rode helm en gaat zaterdag testen.
Heikki is nog niet tevreden over nieuwe Lotus Cosworth T127. Hij vertelde dat de problemen die de auto thans heeft, met name onvoldoende downforce, op te lossen zijn maar veel tijd gaan kosten.
Letterlijk zei hij onder meer: "We hebben de aerodynamica niet kunnen ontwikkelen zoals we wilden in de vijf maanden waarin we de auto hebben gebouwd. Het is allemaal erg conservatief, wat je ook aan de auto ziet. Voordat de auto werd ontworpen, was er geen informatie over de motor, waardoor alles conservatief is.
We kunnen nog zeker wat verbeteren. Als ik alleen al naar de auto kijk, weet ik een paar dingen die beter kunnen. Het gaat zeker lukken, maar dat kost gewoon wat tijd".
Andere problemen waren er ook, voornamelijk in de ochtenduren, toen het hydraulisch systeem en de koppeling niet optimaal functioneerden. De meeste ronden werden dan ook in de middag gemaakt.
Toch mag worden vast gesteld dat Lotus Racing in vijf maanden rijd best een prestatie van formaat heeft geleverd, van niets tot een raceauto die in het topsegment van de autosport kan meedoen! Dat er in zo'n eerste jaar van deelname veel te leren en te verbeteren valt is niet vreemd.
20-02-2010
Tijdens de 4 testdag kwam Jarno Trulli voor het eerst in Aktie. En hoe! Na geruime tijd niet meer in een Formule 1 auto te hebben gereden legde hij deze dag maar liefst 141 ronden af. Conditioneel zit alles wel goed met Jarno, dat bleek. Ook hij startte vroeg en reed om 09.00 uur de baan op.
Deze dag verliep zonder echte problemen en door een groot aantal ronden te rijden was het mogelijk veel data te verzamelen. Jarno was snel gewend aan zijn nieuwe werkplek en was in staat gedurende de dag zijn rondetijden te verbeteren. Er was zelfs een moment dat hij sneller was dan Button. Eén van de belangrijkste doelstellingen tijdens deze testdagen was de betrouwbaarheid van de auto vast stellen. Daarnaast heeft men informatie verzameld waarmee de afstelling van de auto kan worden verbeterd. Dat het team meer dan 4,5 seconden langzamer was dan Button met zijn McLaren maakte in dat kader weinig uit. Kilometers maken was deze dag het doel. Bovendien werden de snelle tijden van Button en Kubica gerealiseerd met nagenoeg lege tanks, een wezenlijk verschil!
Jarno was een tevreden mens aan het eind van de dag en zei: "It was a very positive day. I'm really happy about my first day testing with Lotus Racing and I was very lucky to have everything right on the car today with no major issues. We were able to put a lot of mileage on the car and get a lot of information out of it. I had the chance to start developing a real feel for the car and it's good to be here."
Lotus Racing heeft nog een lange weg te gaan, maar heeft vooraf ook duidelijk gesteld dat 2010 een jaar wordt waarin veel moet worden geleerd en aangepast.
Op naar Barcelona, waar de volgende testdagen zijn van 25 t/m 28 februari. De laatste test voor de Grand Prix van Bahrein.
Voor de liefhebbers heeft Ronald alle resultaten van Jerez in een pdf gezet, hier te vinden: http://www.lotusdriversguide.com/new.php