Het met moeite pas 2 weken gereed gekomen nieuwe circuit Korean International Circuit Yeogam nabij Seoul kon zich geen betere publiciteit wensen dan het spektakel van het afgelopen weekend. Ook Bernie Ecclestone houdt aan zijn 80e verjaardag op het circuit van Yeogam goede herinneringen over gezien de enorme publiciteit die het raceweekend hem, de raceteams, sponsoren en het publiek bezorgde. Op vrijdag tijdens de training was direct merkbaar hoe nieuw en dus glad het nieuwe asfalt nog was. Tijdens de kwalificatie hadden veel coureurs dan ook moeite hun wagen op de baan te houden.
Naast het gladde asfalt leek een te slap afgestelde achterwielophanging nogal eens de oorzaak te zijn dat wagens van de baan schoven, je zag het binnenvoorwiel duidelijk loskomen van het wegdek.
Tijdens de kwalificatie op zaterdag (toen het nog droog was) kwam Vettel nog net binnen de tijd op pole position en Webber op 2, ten koste van Alonso die wel sneller reed maar net niet binnen de tijd binnenkwam. ’s Nachts was er al veel regen gevallen maar op zondag kwam het met bakken uit de hemel vallen. De safetycar reed 4 rondes voor de F1 wagens toen werd besloten de rode vlag uit te hangen want het was te gevaarlijk om te rijden. De start van de race werd een uur uitgesteld maar ook toen regende het nog steeds behoorlijk en het zicht was minimaal door de spray. Zelfs achter de safetycar schoven wagens van de baan maar de safetycar bleef meerdere rondes rijden voordat uiteindelijk werd besloten de race vrij te geven. Vettel ging er meteen vandoor gevolgd door Webber, Alonso en Hamilton. Rosberg èn Schumacher reden nu eens mee vooraan. Trulli ging al vroeg in de race helemaal van de baan en even later gevolgd door Webber die compleet rond ging tegen de wand klapte en in zijn draai Rosberg meenam in ronde 22. Einde oefening voor Webber die daarmee zijn leiderschap in het kampioenschap nu zo goed als zeker wel kan vergeten en zware pech voor Rosberg.
Na de herstart lag Vettel weer aan kop. Trulli raakte in de binnenbocht Senna en verloor daarbij zijn neus. Even later ging Di Grassi in de hekken. Uiteindelijk zou Trulli in ronde 25 opgeven met hydraulische problemen zoals al zo vaak eerder het geval was. Weer even later ging Kovalainen in de rondte na geraakt te zijn door Buemi maar hij kon wel doorrijden. De volgende aanrijding betrof Timo Glock die geraakt werd door Buemi, die hiervoor 5 plaatsen teruggezet wordt in de volgende race. Na de haperende bandenwissel van Alonso lag Hamilton meteen op plaats 2 achter Vettel. Schumacher was intussen naar plaats 5 opgeklommen terwijl intussen Alonso op positie 2 lagt nadat Hamilton even een bocht miste en hij op plaats 3 terechtkwam. Ook Button overkwam zo’n voorval. Eevn later gaat Petrov met een rot klap de muur in om zijn wagen total loss achter te laten, maar zelf komt hij ongedeerd uit het wrak. Intussen ploft de motor van Vettel die in brand vliegt; Vettel blust zelf de brand zoals Kovalainen dat in Singapore deed met zijn brandende Lotus T127. Hierdoor kon Alonso moeiteloos de 1e plaats overnemen gevolgd door Hamilton. Sutil crasht vlak voor het einde en verliest zijn voorwielophanging gevolgd door Button die spint. Alonso wordt aldus de winnaar gevolgd door Hamilton op 2 en Massa op 3 en voor het eerst Schumacher op plaats 4. Alonso genoot merkbaar van zijn 1e overwinning in zware regenomstandigheden de toenemende kans op weer een wereldtitel. Kovalainen werd uiteindelijk zeer verdienstelijk 13e want zou hoog is Lotus niet eerder geëindigd.
Dit zeiden Kovalainen en Trulli zelf over de race:
Heikki Kovalainen (Chassis T127-03)13th, fastest lap 1.55.018 - lap 43: "It was another excellent result for the team today. In tricky conditions like that with people making mistakes, we could have seen our tenth position under threat, but we were there at the end and that is what counts. I really enjoyed the race, and didn't really have any problems that we couldn't deal with - the team made the right calls throughout and that put us in a strong position at the end of the race. It was obviously pretty dark when we finished, but that was the same for everyone. Now we head to Brazil and we have two more races to secure our place as the best of the new teams this year."
Jarno Trulli (Chassis T127-02) DNF, fastest lap 2.05.161 - lap 20: "It was a disappointing day but I'm pleased that the team has taken another step towards tenth. I felt that there was a possible hydraulics problem when we were behind the safety car as the power steering was starting to feel very heavy. I really struggled to turn in at the first corner and had a spin, and despite the team trying to get me back out it was all over."