Lotus heeft het moeilijk in het 1e jaar van hun rentree onder de vlag van Proton vanuit Maleisië. Tijdens de training was Trulli weer eens de pechvogel met nu een haperende versnellingsbak. De inmiddels vertrouwde 19e en 20e startopstelling was nu eens in het voordeel van Trulli met een rondetijd van 1:30.237 tegen 1:30.519 voor Kovalainen. Webber had zijn 3e poleposition op rij wat aangeeft dat hij tot de absolute top mag worden gerekend, terwijl Schumacher nog een lange weg naar de top heeft af te leggen met zijn Mercedes. Ook Alonso moet nog steeds vechten om vooraan te komen en te blijven.
Bij de start nam Webber meteen weer snel voorsprong op het veld met achter zich strijdend Hamilton en Vettel, en ook Schumacher op positie 5 ging meteen tot de aanval over in de kop. Op dit snelle circuit werd op het rechte stuk meteen de 300km grens gepasseerd. Trulli lag aan het begin van de race op positie 17 met direct achter zich Kovalainen. In ronde 22 werden de achterblijvers reeds gedubbeld door de snelle kopgroep. Pechvogel Trulli viel uit in ronde 35 en meteen ging ook Kovalainen naar binnen omdat ook hij hydraulische problemen bleek te hebben. Daarmee was de GP Turkije voor Lotus teneinde want beide wagens kwamen niet meer in de race terug. Kort daarna probeerde Vettel Webber te passeren maar hij maakte een fatale inschattingsfout. Vettels Redbull raakte Webbers wagen waardoor hij in een spin kwam en Vettel zijn wagen gesloopt kon verlaten.
Webber was hiermee zijn leidende positie kwijt tot verbijstering van hun raceteam. Hij moest naar binnen om een nieuwe neus te halen. Hamilton lag meteen aan kop gevolgd door Button die nu beiden op safe leken te gaan rijden om brandstof en banden te sparen voor de laatste paar rondes. Dat duurde echter niet lang want Button realiseerde zich blijkbaar dat hij aan het racen was. Vrijwel identiek aan de passeeractie van Vettel en Webber liep de actie van Button wel goed af en even later pakte Hamilton zijn 1e positie meteen weer terug. McLaren adviseerde Button vervolgens nadrukkelijk brandstof te sparen en weer even later kwam het bericht "both McLarens are short of fuel" en dat met nog 5 rondes te gaan. Leuk te vermelden dat Petrov al met al de snelste rond heeft gereden met 328 km/uur, maar met een lek gereden achterband door de touché met Alonso moest hij vlak voor het einde opgeven na gepasseerd te zijn door Alonso. Hamilton won uiteindelijk zijn 1e GP 2010 met een aanvallende maar constante rijstijl, Button werd 2e en Webber uiteindelijk 3e.
In de terugblik zei Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: "Obviously very disappointing to have two cars go out on the same lap when we were having such a strong race, our strongest performance all year. We started the cars with Jarno on the harder tyre, and Heikki on the soft – Heikki was slightly quicker on the option to start with, but towards the end of the stint Jarno was catching him. We were hanging on for the pitstops, monitoring the rain situation, but then had sudden hydraulic failures on both cars. Heikki's was a leak from the power steering, and with Jarno we don't know as yet what the specific issue was. Despite that we have to keep our chins up after what was a really strong weekend from the whole team, fix these problems and move on. "
De GP van Montreal Canada wordt de volgende uitdaging voor Lotus F1 Racing.