Het nog steeds tot de verbeelding sprekende circuit door het prinsdom aan de fameuze haven is ongeveer 3,40 km lang. Michael Schumacher heeft nog steeds het ronderecord uit 2004 in handen met 1.14.439 min. met een topsnelheid van 286 km/h. Voor Lotus is dat nog even een brug te ver maar het team maakt vorderingen. Op donderdag kwamen Heikki Kovalainen en Jarno Trulli beiden net onder 1.20 min. Waarbij Jarno door problemen met zijn Cosworth-motor slechts 13 ronden kon rijden tegenover Heikki 31.
Tijdens de kwalificatie kwamen de T127’s in het middenveld terecht en leek er weer wat progressie te zijn. Uiteindelijk kwam Kovalainen op de 18e startplaats en Trulli op de 19e en dat patroon hebben wij al vaker gezien. Op het bochtige stratencircuit is het zeer moeilijk inhalen en dus is de kwalificatie eigenlijk bepalend voor de eindstand. Uiteindelijk werd Webber nr. 1 met 1.13.826 min. gevolgd door Kubica als 2e snelste en Vettel op 3 voor de start op zondag.
De race zelf op 16 mei was spannender dan je zou verwachten met enkele spectaculaire crashes van Hülkenberg, Barichello (beide met Williams), terwijl Jenson Button zijn motor opblies door oververhitting. Tegen alle verwachting in crashte Trulli op wel heel bijzondere wijze in het slot van de race. Volstrekt onbegrijpelijk wilde hij Chandhok in de binnenbocht inhalen waar geen ruimte was. Het gevolg was dat hij dwars over de wagen van Chandok vloog hem meesleurde in een pirouette en bijna de coureur onthoofde. Het liep allemaal goed af met alleen blijkschade maar dit geval zal nog wel een staartje krijgen. Alonso reed heel knap van een 24e startplek naar voren geholpen door de harde slicks die hij al aan het begin van de race liet monteren. Hij eindigde op een knappe 6e plaats terwijl Schumacher met 20 sec. bestraft werd voor het onreglementair inhalen van Alonso. Kovalainen is uiteindelijk in ronde 59 gestopt. We zullen zien hoe Lotus het er vanaf brengt in de GP van Turkije.