- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Mark
- Geschreven:
- Hits: 11746
Mark 1 en 2 (1947-1948)
In 1947 dreef Colin Chapman, een student techniek aan de London University een handeltje in tweedehands auto's. Toen de markt hiervoor inzakte bleef hij zitten met een lege portemonnee en één onverkoopbare auto, een Austin 7 van 1930. Dit vormde de basis voor de allereerste Lotus. De auto werd behoorlijk gewijzigd en geschikt gemaakt voor de in Engeland nog immer populaire trialsport. De Lotus mk. 1 behaalde enkele goede klasseringen.
In 1948 was Chapman afgestudeerd en kon hij serieus gaan construeren. Het resultaat was de Lotus mk. 2, een auto die behalve voor trials ook voor sprints en circuitraces werd ingezet.
Mark 3, 4 en 5 (1951-1952)
Chapman kreeg de smaak van het circuit te pakken, en zijn volgende project was een auto die specifiek hiervoor bedoeld was: de mk. 3. De 750 Motor Club organiseerde (en doet dat trouwens nog steeds!) een raceserie voor auto's gebaseerd op de aloude Austin 7. Chapman had het reglement goed gelezen en geconcludeerd dat de prestaties van de motor verbeterd konden worden door de inlaatpoorten te scheiden. De auto bleek de snelste 750 cc wagen van dat moment. Er werd een tweede mk. 3 gebouwd voor een klant, alsmede nog een trialauto, de mk. 4. De mk. 5 had een 100 mijl snelle 750 cc. wagen moeten worden, maar dat kwam er niet van want inmiddels was men bezig met de Mk. 6, de eerste productie Lotus.
Mark 6 (1952-1955)
De mk. 6 was gebaseerd op Ford onderdelen en werd door Lotus als bouwpakket geleverd. Hij was met de standaard Ford zijklepper geschikt voor de 1172 formula klasse, maar je kon er natuurlijk ook een andere motor inhangen. Uiteindelijk zijn er ruim 100 gebouwd. Tot op dat moment was een Lotus een auto die je zowel op straat als op het circuit kon gebruiken.