• Startpagina
  • Lid worden
  • Kalender
  • Informatie
    • Club detail informatie
    • Lid Worden
    • Aankomende Evenementen
    • Evenementen Archief
    • Contacten
      • Algemeen
      • Bestuur
    • Leden
    • Leden advertenties
      • Algemeen
      • Te koop
      • Gevraagd
    • Lotus Letters
  • Fotogalerij
  • Aanmelden
    • Lid worden
    • Aanmeld formulieren
    • Aanmeldingen
  • Lotus
    • Nieuws
    • Modellen
    • Wetenswaardigheden
    • Racing
    • Specials
    • Films
    • Links
  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Lotus
  4. Modellen
  5. Mark

Lotus Mark 1-6 (1947-1955)

Gegevens
Geschreven door: Webmaster
Categorie: Mark
Geschreven: 30 november 1999
Hits: 11627

Mark 1 en 2 (1947-1948)

In 1947 dreef Colin Chapman, een student techniek aan de London University een handeltje in tweedehands auto's. Toen de markt hiervoor inzakte bleef hij zitten met een lege portemonnee en één onverkoopbare auto, een Austin 7 van 1930. Dit vormde de basis voor de allereerste Lotus. De auto werd behoorlijk gewijzigd en geschikt gemaakt voor de in Engeland nog immer populaire trialsport. De Lotus mk. 1 behaalde enkele goede klasseringen.
In 1948 was Chapman afgestudeerd en kon hij serieus gaan construeren. Het resultaat was de Lotus mk. 2, een auto die behalve voor trials ook voor sprints en circuitraces werd ingezet.

Mark 1

Mark 2

Mark 3, 4 en 5 (1951-1952)

Chapman kreeg de smaak van het circuit te pakken, en zijn volgende project was een auto die specifiek hiervoor bedoeld was: de mk. 3. De 750 Motor Club organiseerde (en doet dat trouwens nog steeds!) een raceserie voor auto's gebaseerd op de aloude Austin 7. Chapman had het reglement goed gelezen en geconcludeerd dat de prestaties van de motor verbeterd konden worden door de inlaatpoorten te scheiden. De auto bleek de snelste 750 cc wagen van dat moment. Er werd een tweede mk. 3 gebouwd voor een klant, alsmede nog een trialauto, de mk. 4. De mk. 5 had een 100 mijl snelle 750 cc. wagen moeten worden, maar dat kwam er niet van want inmiddels was men bezig met de Mk. 6, de eerste productie Lotus.

Mark 6 (1952-1955)

De mk. 6 was gebaseerd op Ford onderdelen en werd door Lotus als bouwpakket geleverd. Hij was met de standaard Ford zijklepper geschikt voor de 1172 formula klasse, maar je kon er natuurlijk ook een andere motor inhangen. Uiteindelijk zijn er ruim 100 gebouwd. Tot op dat moment was een Lotus een auto die je zowel op straat als op het circuit kon gebruiken.

Mark 6

Mark 6

Lotus Club Holland logo

mm logoJe kan doneren op de Maarten Memorial website via deze link:

Nieuwsflits

Lotus CookiesOok wij maken gebruik van Cookies omdat anders de site niet kan functioneren. Wil je meer weten, lees dan onze Cookies verklaring.

Leden Advertenties

  • Gezocht: AC benzinemeter
  • Te koop: jaargangen Club Lotus clubblad

Aankomende Evenementen

26 mrt 2023
08:00 - 17:00
Hart voor Autos - Showtime!
18 apr 2023
08:00 - 17:00
Lotus on track - Mettet (B)
05 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
08:00 - 17:00
HARC Historic Zandvoort Trophy

Recente Artikelen

  • Voorjaarsrit 2023 in de regio West-Brabant - 14 mei
  • Ypres Lotus Day - 18 mei
  • 17e editie van MaartenMemorial - 24 mei
  • Evaluatie: Algemene Ledenvergadering
  • Evaluatie: Winterfair 5 november

Who's Online

We hebben 105 gasten en geen leden online

Disclaimer: Aan deze Lotus Club Holland website is de grootst mogelijke zorg besteed. Maar ... de redactie, de inzenders van de kopij noch de bestuursleden van Lotus Club Holland kunnen op enigerlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van de hierin aangeboden informatie. Het copyright van alle artikelen berust bij de betreffende auteurs en Lotus Club Holland en de inhoud mag zonder hun toestemming niet worden hergebruikt. Zie ook de disclaimer.

© - Lotus Club Holland - Cookieverklaring - Sitemap