- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Elite
- Geschreven:
- Hits: 4601
Op de Parijse autoshow wordt een nieuwe Lotus Elite gepresenteerd. Er waren al geruchten over een nieuwe Seven, Esprit en Evora maar de Elite is zeker een van de nieuwe modellen.
Levering van de Elite is te verwachten vanaf 2014. Het is een 2+2 site met een 5.0l V8 motor die 620 pk levert. Verwacht wordt dat de acceleratie van 0-100 km/h in een 3.5 tot 3.7 seconden te realiseren is.
Er zijn al diverse leden die hebben aangegeven dat ze deze Elite moeten hebben. De prijs van deze Elite zal volgens de geruchten £120k & £180k gaan bedragen.
- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Elite
- Geschreven:
- Hits: 13609
Deze Elite zag in 1974 het levenslicht en bracht de naam van de eerste Lotus coupé weer terug. Het was de eerste exponent van het nieuwe, meer upmarket Lotus (dit viel samen met het uit productie nemen van de laatste Seven, de S4). De Elite is een vierzitter in een soort stationcarvorm vergelijkbaar met de Volvo P1800ES of Reliant Scimitar. De derde deur heeft qua verhoudingen meer weg van een brievenbus. Het ontwerp van de carrosserie is van Oliver Winterbottom. Het backbonechassis lijkt erg op dat van de Europa, al zit de motor nu voorin. Die motor is de aluminium type 907 16 klepper met 1973cc en 140 pk die door Lotus ook voor de Jensen Healey werd geleverd. Uiteraard is de body van polyester. Van de eerste serie "new" Elite, de 501, werden er 2398 gemaakt. In 1980 kwam de gerestylede Elite Series 2. Nu met 2.2 liter Lotus 912 motor en Getrag 5-bak of Borg Warner automaat. Het chassis was gegalvaniseerd. Er werden er tot 1982 slechts 133 gemaakt.
- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Elite
- Geschreven:
- Hits: 12615
De type 14 was Lotus' eerste straatauto na een aantal succesvolle racewagens. Waar eerdere Lotussen beschikten over een buizenchassis, bestaat de Elite volledig uit polyester. De auto is gemaakt in drie gedeelten met in totaal acht doosvormige structuren die voor de sterkte zorgdragen. Zo construeerde Chapman een volledig zelfdragende carrosserie van kunststof. De heel subtiele en zeer efficiënte vormgeving kwam tot stand in samenwerking tussen Colin Chapman en de accountant Peter Kirwan-Taylor, met aerodynamische adviezen van Frank Costin.
In zo'n superlichte auto past geen gietijzeren motor. Een geschikte motor was niet te vinden en daarom vroeg Chapman aan Coventry Climax om een motor te ontwikkelen op basis van een lichtgewicht brandweerpomp. Dat werd de FWE met 1216 cc, volledig van aluminium. De Elite weegt zodoende minder dan 700 kilo.
Ook een Lotus straatauto voelt zich thuis op het circuit en de Elite heeft dan ook vele successen in de racerij behaald, waaronder zes klasseoverwinningen in Le Mans. Ook in de historische racerij zijn Elites nog steeds zeer succesvol.
Vanaf 1959 werd de Elite gebouwd in series 2 uitvoering met een herziene achterwielophanging. In 1960 verscheen de SE (special equipment) met meer vermogen en een close-ratio versnellingsbak. In totaal zijn er ruim 1000 Elites gebouwd. De Elite was echter heel duur om te produceren en bracht Lotus in financiële problemen. Er werd daarom gekeken naar een betaalbaardere opvolger, en dat werd de Elan.