De plannen die Lotus had om een kleine sportauto met Toyota-componenten te ontwikkelen, konden na de overname door General Motors de ijskast in. Maar het idee bleef en dus ging men op zoek naar geschikte GM onderdelen. Men kwam uit bij de Isuzu 1.6 zestienklepper en ontwikkelde op basis hiervan een compacte sportwagen. Tot veler verrassing had deze in 1989 geïntroduceerde nieuwe Elan voorwielaandrijving. De wegligging was echter op en top Lotus en oogstte volop lof. Het chassis kent net als de oorspronkelijke Elan een backbonestructuur en de carrosserie is van kunststof. De vormgeving is van de hand van Peter Stevens. Naast de 130 pk sterke 1.6 werd er een turboversie met 165 pk, de SE, geïntroduceerd.
Mede door de forse prijs is de auto geen doorslaand succes geworden. De productie, die beoogd was op ruim 3000 stuks per jaar, stopte na drie jaar toen de teller 3855 exemplaren stond. Omdat Lotus nog in het bezit was van een ruime hoeveelheid Isuzu motoren voor de Elan heeft men later nog 800 auto's gebouwd als serie 2. Nieuwe Lotus eigenaar Kia heeft in Korea ook nog een serie Kia Elans gebouwd.