circuit spaDoor de coronamaatregelen kon Spa-Classic twee jaar achtereen niet doorgaan. Van 20 t/m 22 mei vond de 10e editie van Spa-Classic plaats met veel racende deelnemers en bezoekers. We hadden een zonnig weekend en de opkomst van Lotus-rijders was overweldigend. Zelfs die ene plensbui voelde zomers aan en leverde mooie sfeerplaatjes op. Rond de 40 Italiaanse Lotus-rijders waren vanuit Milaan en omstreken naar Spa-Francorchamps gereden; een zelfs met zijn Elise vanuit Griekenland. We hebben veel rijders gesproken en nieuwe contacten gemaakt. De voorzitter van Club Lotus Italia Paolo gaf mij een CLI vaandel als vriendschapsgebaar. Een aantal clubleden hebben hun Lotus bij ons geparkeerd voor een dag of meer. Er komen via onze website altijd mensen die graag gebruik maken van onze gastvrijheid. Elk jaar komt een Duitser met zijn Exige S en deze keer had een Belg met zijn prachtig gerestaureerde rode Esprit S3 zich bij ons gevoegd. Hij bedankte mij met een doosje La Shouffe met glas en een doosje Belgische pralines, zeer attent en gewaardeerd. Normaliter stonden we als LCH op het binnenterrein maar deze keer kregen we de parkeerplaats naast de F1 tribune toegewezen.

Dat was aanvankelijk een grote teleurstelling want het naar binnen rijden via de tunnel en onze Lotus parkeren tussen al die racewagens was altijd een geweldige belevenis. Uiteindelijk beviel ons de nieuwe ruime parkeerplaats prima. We zaten eerste rang met uitzicht op de fameuze S-bocht net voor de start/finishlijn waar je ook prima foto's kon maken. Via de tunnels aan beide kanten van de F1 tribune was het binnenterrein prima te bereiken. Jack Enters waren op vrijdag de enige twee clubleden die hun auto op het circuit de sporen gaven. Voor mij intussen de derde keer en voor Jack de eerste ervaring die hem zeer goed is bevallen. Door de lengte van het circuit waaieren de snelle en minder snelle deelnemers al snel uit elkaar en rijdt je met ruim baan jouw eigen rondjes. Je moest wel goed opletten om het juiste rempunt te vinden en uitkijken dat achterop rijdende deelnemers je niet op een verkeerde manier probeerden in te halen. De enorme vari√ęteit aan raceauto's maakt Spa-Classic bijzonder de moeite waard. De C-klasse met de Le Mans raceauto's blijft indrukwekkend door het motorgeweld en de naverbranding met grote steekvlammen bij het aanremmen bij La Source. Ook deze editie weer Lotus Elans 26R en Elevens in alle types. Het aanbod aan boeken, foto's, schilderijen, kleding, gereedschap en modelauto's maakt dit weekend tot een gezellig evenement. Het restaurant met dakterras op het PIT Building gebouw is de ontmoetingsplaats waar je heerlijk kunt eten en alle soorten drank kunt bestellen. Voor wie er nog niet eerder is geweest ga er volgend jaar een keertje naartoe.

Meer foto's in de galerij.