Het was me een bijzonder feest. In de brief die we kregen stond dat we uiterlijk om 09:00 bij Lotus moesten zijn met Lotus en met gele stikker. Onderweg was het rustig maar net voor Potash Lane begon de file. Het verkeer werd keurig geregeld en even later reden we de poort binnen en werd de eerst schifting gedaan. Sommige auto's naar rechts en wij rechtdoor. Over het fabrieksterrein en voor ik het wist reed ik opeens op het circuit. Daar zag ik dat we niet de eerste waren, een immense rij van Lotussen stonden 3 rijen dik opgesteld.
Van de auto naar het feestterrein was het een flink end lopen maar zo tussen alle Lotus vanuit heel Europa was het een genot. Het weer zat ook mee want de zon scheen volop.
Als eerste kwamen we langs Classic Team Lotus die een paddock hadden met wel 10 wagens. Op het veld voor hun stonden van elke Lotus wel een uniek exemplaar: Esprit, Seven, 6, Eleven, Cortina, Charleston, M100, Elise, Exige, Evora en ga zo maar door.
Even weer verderop was een gigantische tribune gebouwd met uitzicht op het circuit en om alle hoeken te kunnen zien stond er ook een gigantisch LED display die beelden weergaf van de diverse camera teams en drones.
In de fabriek kon je ook rondlopen. Uiteraard via een gebaand pad en alleen de grote dingen stonden op aanraak afstand zodat er niets in de tasjes verdween.
Weer buiten aangekomen kwamen we bij de parkeerplaats waar de Clubs hun plaats hadden gevonden. Gelukkig maar dat wij geen Club stand hadden want onze leden stonden op het circuit veel beter voor het klapstuk aan het einde van de dag.
Verderop was de design studio waar je aan een kleimodel kon werken en waar een paar CNC machines uit piepschuim diverse modellen stonden te maken. Helaas waren de nieuwe modellen niet zichtbaar. Deze stonden waarschijnlijk ergens goed afgesloten in de andere ruimtes.
Op het circuit waren gedurende de dag diverse demonstraties. Het begon met de 101 Lotus fietsen, Classic team Lotus, Lotus Driving academy, Sunbeam Lotus, Lotus Cortina en nog veel meer.
Het slotstuk om 15:30 was om met 700+ Lotussen over het circuit te rijden en daarmee een wereldrecord voor Guinness Book of Records te zetten. Het was in ieder geval de langste Lotus file. Of het record gehaald is, is mij nog niet bekend.
Over 10 jaar maar weer eens doen. Met dank aan Lotus70 en Geely de nieuwe eigenaar die bezig is om veel goed te veranderen.