Nog maar net begonnen met de organisatie van een 25-jarig jubileum voor de Elan M100 las ik dat het Lotus Festival een speciale display zou inrichten voor de viering van dit jubileum van de Lotus Elan M100. Dat was meer dan voldoende aanleiding om het weekend van 16 en 17 augustus j.l. op Brands Hatch te zijn. Het initiatief van de Belg Peter Demaret om met zoveel mogelijk M100-rijders naar Brands Hatch te rijden leverde niets op want alle ons bekende M100-bezitters hadden andere plannen of verplichtingen.
Hans Mulder zou met zijn fraaie French Blue M100 meedoen maar hij moest door omstandigheden zijn Elan thuislaten. Aan hem had ik een enthousiaste bijrijder en we werden beloond voor onze tocht naar Engeland. Op zaterdag was het nog een zonovergoten dag zodat we met open Elan naar het circuit zijn gereden. Het was nog niet zo druk maar wel meteen heel gezellig rond de standjes en de camping voor de Lotus Festval bezoekers met hun Lotus bolide. Er stonden fraaie verzamelingen Lotus Cortina's, Esprits, Elites, Excels maar ook de Elevens en de oermodellen van de Seven waren present. Lotus Motorsport had haar tenten opgesteld voor de presentatie van de Evora's en Exiges S. Cllassic Team Lotus had een bescheiden selectie van fameuze F1 racewagens meegebracht die op zondag lieten zien wat zij konden.In hun merchandise tent stond de originele Lotus Cortina rallywagen van Jim Clark.
Op zondag was het aanzienlijk drukker en dat was ook de dag waarop de Elan M100 in het zonnetje werd gezet. Die zon was er voor het grootste deel van de dag zeker maar we hadden al een keer de cabrio's moeten sluiten voor een flinke regenbui. Toen wij 's middag opgesteld stonden voor de ereronde op het circuit scheen de zon voluit dus alle cabrio's gingen naar beneden. We moesten 20 minuten langer wachten dan voorzien en de donkere wolken op de achtergrond trokken snel onze kant op, dat beloofde wat!. Tijdens de rondrit viel op hoe enthousiast de Engelsen zijn, iedereen zwaaide en applaudisseerde en ook de Marshalls deden van harte mee. Nog maar amper op het circuit begon het te regenen en even later voelden wij onze wagens vollopen en sopten wij vrolijk op onze stoelen tot de finish. Als echte Lotus rijders ging pas na de rit de kap weer dicht en kwamen zoals we kennen alle dweilen en handdoeken te voorschijn om onze bolides weer droog te krijgen.
Op het terrein werden uitgebreide gesprekken gevoerd over wat we zoal met onze M100's hadden aangepast of verbeterd. Brian Buckly die jaren geleden bij André van der Mout zijn bedrijf in Monster een workshop gaf over de restoratie van de Elan S1-4 bedankte ons zelfs voor onze komst naar het Lotus Festival. Voor een goed glas wijn was hij graag bereid nog eens naar Nederland te komen want het was hem goed bevallen en nu doet hij het als pensionado wat rustiger aan maar wil nog graag zijn adviezen geven. Naast de Elise-Shop van Yvo Tuk zijn we alleen Willem van der Meijden tegen gekomen en Jilleke Bochove die deze niet met haar opvallende paarse Elise op stap was.
Voor hen die dit alles gemist hebben kunnen in de fotogalerij nog een mooi overzicht vinden en tijdens de komende LCH-Winter Fair die dit jaar bij Van der Kooi gaat plaatsvinden zal een mini jubileum van de Elan M100 worden opgetuigd waarover later meer.
Een film op het circuit van Brands Hatch uit een Elan M100 is hier te vinden.