Een grote Nederlandse race-kolonie nam afgelopen weekend van 6 t/m 8 juli bezit van het circuit Zolder-Heusden in Belgisch Limburg. Zelfs de commentaren waren in het Nederlands afgewisseld door Frans, maar het Vlaams uit de speakers ontbrak jammer genoeg. De weergoden waren ons goed gezind want het bleef vrijwel droog en zeker de zaterdag was warm en zonnig. De race-resultaten waren voor Cor Euser Racing minder zonnig terwijl Van der Kooi Racing weer een paar fraaie resultaten heeft geboekt. De Evora GT4 werd op zaterdag in de eerste stint gereden door Cor Euser. Vanuit een 7e positie wist hij met de Evora zich knap naar voren te werken tot een 3e plaats achter de winnaars Ricordo van der Ende en Nick Catsberg, terwijl Jan Lammers en Phil Bastiaans 2e werden; was Cor de tijd gegund dan had een 1e plaats er misschien ook nog wel in gezeten.
Helaas was de pechduivel weer met de Evora aan het werk want even later brak de rechter aandrijfas finaal af en zelfs het lager in het versnellingsbakhuis was gebroken met alle bijkomende schade van dien. Einde raceweekend voor de Evora en Dick Freebird kwam deze keer dus helemaal niet meer aan racen toe. Heel jammer dat de Evora de strijd moest staken want juist Zolder is het perfecte circuit voor de Evora.
Cor Euser maakte zich vervolgens klaar voor de Super GT klasse en bond met zijn Marcos V8 de strijd aan met de 24H Le Mans kanonnen als de Dodge Viper, de Corvettes, Porsches, Ferrari's, BMW's en nog een aantal exoten. Cor startte op zaterdag wederom vanaf de 7e plaats en moest behoorlijk knokken om de kopgroep bij te houden. Een SC interventie bracht de rijders en ook Cor dus weer dichter bij elkaar en na de herstart ging hij er als de bekende speer vandoor. Ronde na ronde schoof hij naar voren en besliste op indrukwekkende wijze dat hij royaal als 1e over de meet ging. Alom werd hij respectvol gefeliciteerd met zijn overwinning en de goudkleurige bokaal symboliseerde nog eens extra dat het wel super gaaf was dat Cor met een inmiddels 12 jaar oude racewagen de moderne superkanonnen wist af te troeven. Er was nog even dispuut of Cor als gastrijder niet 5 strafseconden had moeten krijgen, maar de officiële einduitslag stond vast en dus bleef de beker bij de echte winnaar.
Diezelfde zaterdag behaalde Guillome Schulz met zijn Exige in de Dutch Supercar Challenge een verdiende 2e plaats en werden Toon Rutgers en Jeremy Adams 1e, en in de race op zondag werden beiden 2e in hun klasse. Luc de Cock werd met zijn Lotus 2Eleven knap 1e in zijn klasse. Jan van der Kooi was bezorgd over de koelproblemen van zijn 'burned orange' Sport Exige, maar uiteindelijk was het de multiriem die in duizend stukken ging en hem aan de kant zette. Nadat alles gerepareerd was leek het op zondag goed te gaan totdat Jan op het rechte stuk achter de pitlane door een blokkerende achterrem de wal raakte en slingerend op spectaculaire wijze de grindbak inschoof. De sleepwagen wist hem uit die grindbak te trekken, al deden zij dat zo onprofessioneel dat je bang was dat Jan's wagen begraven zou worden onder het grind. Zijn racewage werd haaks door het grind getrokken en kwam steeds dieper te liggen als een gestrand schip. Na losgetrokken te zijn kon Jan wonderwel zijn race vervolgen al leek zijn wagen na afloop meer op een Dakar-uitvoering die net terug was uit Argentinië.
De 'klapper' van het weekend was de angstaanjagende crash van Cor Euser op zondag. Hij vertrok vanaf pole vanwege zijn op zaterdag behaalde overwinning maar al in de eerste ronde werd hij voorbijgereden door de Viper en de Corvette en een Ferrari die oorverdovende motorengeluiden produceerden. Had Cor toen al problemen met zijn wagen vraag je je nu af? Cor hervatte als de dag tevoren de strijd en al snel had hij met een paar fraaie inhaalmanoeuvres alweer de 3e plaats bereikt om even later de kop te hebben heroverd tot extase van de toeschouwers en verbijstering van de andere coureurs. 'Legend racers never slow down' zou een nieuw gezegde kunnen zijn. Met op een gegeven moment 9 seconden voorsprong op de nummer 2 een Corvette sloeg het noodlot toe. Op het rechte stuk na de heuvel haperde vermoedelijk één van de remmen en Cor schoot op hoge snelheid rechtdoor in de zgn. Ziekenhuisbocht (?!). De reeks foto's die Linda Michiels maakte van die momenten zijn bloedstollend. Het ging zo snel en zo hard dat zelfs de baansuppoost aanvankelijk niet eens merkte wat er achter zijn rug gebeurde. De Marcos schoot óver de grindbak rechtstreeks in de bandenstapel en de kracht was zo groot dat ook de betonnen muur erachter opschoof. Er ontstond een beginnende brand die snel geblust werd en Cor kwam even later zelf uit zijn wagen. Hij is voor medisch onderzoek naar het ziekenhuis gebracht maar maandagmiddag liet hij mij per sms al weten weer onderweg naar huis te zijn. Dat hij even een tijd rust moet nemen om deze klap te verwerken mag duidelijk zijn. Komend weekend zijn de Masters op Zandvoort en dan zal de Evora GT4 weer gerepareerd zijn maar of Cor zelf zal rijden is wel de vraag. Dat weekend zal er ook een ander Nederlands duo rijden met de zwart/gouden fabrieks-Evora GT4. Dat zijn Melroy Heemskerk en Marth de Graaf die een deal hebben gemaakt met Lotus Racing.
Meer foto's in de galerij